Aktuális

Csütörtökön 10-től Kormányinfó

Mélyrepülésben a Boeing: 346 ember halála és a leszakadt ajtó után újabb súlyos hibára derült fény

| Szerző: hirado.hu
Mintegy 50, egyelőre még le nem szállított Boeing 737 Max repülőgépen kell javításokat végezni két hibásan fúrt lyuk miatt – jelentette be a repülőgépgyártó cég. Korábban két 737 Max is lezuhant tervezési hibák miatt, idén januárban pedig repülés közben szakadt le az Alaska Airlines gépének egy darabja, lyukat tépve fel a repülő oldalán.

A 737 Max repülőgépek törzsét gyártó Spirit AeroSystems Boeing-beszállító cég egyik alkalmazottja értesítette a repülőgépgyártót, hogy két lyukat nem pontosan a Boeing követelményeinek megfelelően fúrtak ki – írta a The Guardian. Az

újabb súlyos műszaki problémát

Stan Deal, a vállalat kereskedelmi repülőgépekért felelős részlegének vezetője vasárnap a Boeing alkalmazottainak küldött feljegyzésben hozta nyilvánosságra – teszi hozzá a CNN.

Megtépázott hírnév: 346 haláleset

A rosszul fúrt lyukakról szóló hírek csak a legújabb, a Boeing hírnevére mért csapást jelentik: az elmúlt öt évben történt balesetek már eleve súlyosan megtépázták a cég hírnevét.

Összesen 346 ember halála kellett ahhoz, hogy fény derüljön

az amerikai repülőgépgyártó és az engedélyező hatóság mulasztásaira. A Boeing azóta sem heverte ki a 737 MAX típusú gépek kényszerű leállítását.


Az első nagyobb szerencsétlenség 2018. október 19-én Indonéziában következett be: a Lion Air 610-es belföldi járata, egy vadonatúj Boeing 737 MAX 8-as Jakartából indult Pangkal Pinangba, a fedélzetén 181 utassal és a nyolcfős személyzettel. A repülő 13 perccel a felszállás után a Jáva-tengerbe zuhant. Senki nem élte túl a szerencsétlenséget.


Másfél évvel később az Ethiopian Airlines 302-es járata 2019. március 10-én Addisz-Abebából szállt fel, hogy eljusson a kenyai Nairobiba, fedélzetén 149 utassal és nyolcfős személyzettel egy Boeing 737 MAX fedélzetén. A mindössze négy hónapos repülőgép

hat perccel a felszállás után csapódott a földbe.

Ennek a katasztrófának sem voltak túlélői.

Rendőrök és mentőalakulatok tagjai a lezuhant Boeing 737 utasszállító repülőgép roncsainál a José Martí nemzetközi repülőtérnél, a kubai fővárostól, Havannától délre 2018. május 18-án (Fotó: MTI/EPA/Omara Garcia)

Felszállt és kilukadt

Idén, január 5-én különös balesetet szenvedett egy Boeing 737 MAX9 típusú gép. Az Alaska Airlines járata az oregoni Portlandből tartott a kaliforniai Ontarióba, amikor a repülési adatok szerint 4876 méteres magasságban vészsüllyedésbe kezdett. A gépet csodával határos módon tették le a pilóták. A légitársaság tájékoztatása szerint több utas könnyebb sérülést szenvedett.


A földet érést követően a fedélzeten tartózkodó utasok azt mondták, hogy a gép külső burkolatának egy nagy része nem sokkal a felszállás után levált és a földre zuhant. A gép törzsén lyuk keletkezett. Az egyik utas azt mesélte, hogy az utastérbe beáramló szél letépte az egyik gyerek pólóját, és

csak annak köszönhette, hogy nem zuhant ki, hogy anyja szorosan fogta.

Kiszervezett utasbiztonság?

A Boeing a költségcsökkentés jegyében az elmúlt években egyre inkább a beszállítóktól függött. Például a Spirit AeroSystems a törzseket és egyes esetekben a pilótafülkéket is megépíti, így

a Boeingnek csak az alkatrészek összeszerelése marad.

De nem ez az egyetlen olyan beszállító, aki olyan termékeket szállított a Boeingnek, amelyek nem felelnek meg a szabványoknak. Stan Deal elismerte: a Boeing saját gyártóüzemében is akadnak problémák.

Kiemelt kép: Az amerikai haditengerészet által közreadott képen egy Boeing 737-es gép a floridai Jacksonville-ben 2019. május 3-án, miután 143 emberrel a fedélzetén leszállás közben nem tudott megállni a haditengerészeti repülőtér betonpályáján, és belecsúszott a Szent János-folyóba (Fotó: MTI/EPA/Thomas A. Higgins)

Ajánljuk még