Aktuális

Washington belvárosában több embert meglőtt egy fegyveres, a rendőrség bűnözési válságot emleget

Egyre nagyobb a káosz Németországban, a gazdatüntetések után kezdetét vette az ország történetének leghosszabb vasutassztrájkja

| Szerző: hirado.hu
Hatnapos sztrájkba kezdtek a német mozdonyvezetők, tavaly november óta ez már a negyedik, de az ország történetében a leghosszabb sztrájk. A régóta húzódó vitában jobb bérezést és a munkaidő csökkentését követelik az ország állami tulajdonú fő vasúti szolgáltatójával folytatott vitában. Közben Európa több államában is folytatódnak a gazdatüntetések, szerdán a litván traktorosok is blokád alá helyezték a főbb utakat.

Teljesen kihalt és csendes a kölni vasútállomás. Csak néhány utas reménykedik abban, hogy elindul a járata. A hirdetőtáblán arról tájékoztatnak, hogy széles körű sztrájk lépett életbe. A munkabeszüntetés előreláthatólag hétfő 18 óráig tart.

„Megértem őket, de az egy hét az túl sok” – mondta az egyik pórul járt utas.

A németországi mozdonyvezetők sztrájkja kedd este kezdődött a teherszállításban. Szerda kora reggel csatlakoztak hozzájuk a Deutsche Bahn által üzemeltetett távolsági és regionális járatok masinisztái.

A szakszervezet a béremelések mellett a munkaidő heti 38 óráról 35-re csökkentését szorgalmazza bércsökkentés nélkül, de ezt az állami vasút eddig elutasította.

Eggyel kevesebb munkaórába még beleegyeztek volna, de háromba csak 2028-tól.

Kapcsolódó tartalom

„Mi hajlandóak vagyunk a kompromisszumra. Ezért küldtünk tegnap este egy ilyen javaslatot a Deutsche Bahnnak. Ez pontosan ugyanazt a bérmegállapodást tartalmazza, amelyet 18 másik vasúttársasággal kötöttünk Németországban. Most tehát a Deutsche Bahnon múlik, hogy folytatjuk-e a sztrájkot” – mondta Philipp Grams, a szakszervezet kölni szóvivője.

Parkoló vonatok a frankfurti főpályaudvaron 2024. január 24-én. A német mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL január 24-től hatnapos sztrájkot hirdetett, mert elégtelennek ítélte az állami vasútársaság legújabb bér- és munkaidő ajánlatát. (Fotó: MTI/EPA/Ronald Wittek)

Az országos vonatleállás napi 100 millió eurójába is kerülhet a német gazdaságnak,

több nap esetén azonban ez az összeg akár a többszörösére nőhet. A teherforgalom kiesése miatt még az erőművek és finomítók ellátásában is fennakadások várhatók.

Kapcsolódó tartalom

„Ez a hatnapos sztrájk, ami a Deutsche Bahn történetében a leghosszabb, az Alpokon át Skandináviába vagy a holland és belgiumi tengeri kikötőkbe tartó európai áruszállításra is hatással van” – közölte Anja Bröker, a vasúttársaság szóvivője.

A Magyarországot érintő nemzetközi járatok menetrendjét is befolyásolja a munkabeszüntetés, a müncheni járatok csak Budapest és Salzburg között közlekednek.

Közben a német kormánynak még a hetek óta tiltakozó gazdák és fuvarozók követeléseivel is meg kell küzdenie, amikre még nem sikerült válaszokat adniuk.

Hasonló gondokra keresi a megoldást a francia, a holland, a brit, a lengyel, a litván és a román kormány is, ahol kamionok és traktorok bénítják meg az utak, autópályák forgalmát.

A legtöbb helyen alacsonyabb adókat és igazságosabb támogatásokat követelnek, a francia gazdák emellett a túl sok adminisztratív feladat miatt is tiltakoznak. Követelik továbbá, hogy ne szigorítsák a növényvédő szerek használatát, állítsák le a traktorok üzemanyagának drágulását, valamint a természeti katasztrófák után gyorsabb legyen a kártalanítás.

Kapcsolódó tartalom

„Elegünk van még a francia piacot elárasztó importból is, amivel nem tudunk versenyezni, mint például az ukrán csirke. Emellett a munkaerőköltségek, a környezetvédelmi előírások, és a szabványok terén sem tudunk versenyképesek lenni” – mondta egy gazda.

A francia kormány attól tart, hogy országos tiltakozássá szélesedik a gazdák akciója.

Kapcsolódó tartalom

Kiemelt képen: Parkoló vonatok a frankfurti főpályaudvaron 2024. január 24-én. A német mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL január 24-től hatnapos sztrájkot hirdetett, mert elégtelennek ítélte az állami vasútársaság legújabb bér- és munkaidő ajánlatát. (Fotó: MTI/EPA/Ronald Wittek)

Ajánljuk még