Gyász

Elhunyt Gát György

Harci drónnal és rakétával is támadtak a kereskedelmi hajókra a Vörös-tengeren a húszi lázadók

Harci drónnal és rakétával is támadtak a kereskedelmi hajókra a Vörös-tengeren a jemeni lázadók, az amerikai haditengerészet azonban hatástalanította a lövedékeket. A Jemen nyugati részét irányításuk alatt tartó húszi lázadók már több mint hússzor támadták a hajózási útvonalat azóta, hogy Izrael elindította a szárazföldi hadműveleteit a Gázai övezet ellen. Az Egyesült Államok nemzetközi koalíciót szervezett a teherhajók védelmére a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalán.

Hatalmas lyuk tátongott egy tartályhajó tatján, amikor a hét elején befutott az indiai Mumbai kikötőjébe. A hivatalos jelentések szerint az Izraelhez köthető tankert az Arab-tengeren találta el egy lövedék, a jemeni partoktól keletre.

Bár a térségben megszaporodtak a kereskedelmi hajók ellen indított támadások, többségüket az Arab-félsziget túloldalán, a Vörös-tengeren követték el.

A jemeni húszi lázadók az elmúlt hetekben több drón- és rakétacsapást mértek az izraeli zászló alatt hajózó, illetve a zsidó államba tartó vagy onnan induló járművekre. A síita mozgalom a támadásokkal a Gázai övezetben zajló izraeli hadműveletek leállítását követeli.

(Fotó: EPA/Osaman Yahya)

Az Irán által támogatott milícia legutóbb kedden talált el egy kereskedelmi hajót a Vörös-tengeren.

Kapcsolódó tartalom

A palesztin nép elnyomására válaszul a jemeni fegyveres erők haditengerészeti rakétákkal végrehajtottak egy műveletet, amelynek célpontja egy kereskedelmi hajó, az MSC United volt. A járművet azután vették célba, hogy a legénység háromszor is figyelmen kívül hagyta a haditengerészeti erők felszólításait és az ismételt figyelmeztető lövéseket” – fogalmazott a húszi lázadók szóvivője.

Kapcsolódó tartalom

A hajót üzemeltető MSC vállalat megerősítette, hogy támadás érte a Szaúd-Arábiából Pakisztánba tartó konténerszállítót, azonban szerencsére a legénység egyetlen tagja sem sérült meg.

Az amerikai hírszerzés azt állítja, hogy valójában Irán áll a támadások hátterében, amelyek megzavarták a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonalát. A teheráni vezetés azonban alaptalannak nevezte a vádakat.

Több szállítmányozási vállalat már nem vállalja az átkelés kockázatát a Vörös-tengeren, ezért hajóikkal inkább megkerülik az afrikai Jóreménység-fokot, ami jelentős késéseket és többletköltséget okoz.

Az érintett térségben a hajóforgalom mintegy a felével csökkent a támadások miatt.

A húszikként emlegetett jemeni milícia támadásai súlyosan befolyásolták a szállítási árakat, a szállítási költségek 150-200 százalékkal emelkedtek, és a Vörös-tengeren a megnövekedett kockázatok esetenként megduplázták a rakománybiztosítási díjakat – magyarázta egy jemeni szállítmányozási cég vezetője.

Pedig a térségen halad át az Ázsia és Európa közötti kereskedelmi forgalom 40 százaléka, például üzemanyag-szállítmányok, valamint jelentős mennyiségű gabona. A Vörös-tengert a Földközi-tengerrel összekötő Szuezi-csatornán pedig naponta átlagosan egymillió liter kőolaj halad át.

(Fotó: EPA/Mohamed Hossam)

Az Egyesült Államok nemzetközi koalíciót szervezett a kereskedelmi hajók védelmére, amihez Washington állítása szerint több mint húsz ország csatlakozott, igaz, érdemben még csak néhány ország vesz részt a katonai misszióban.

Az amerikai haditengerészet legutóbb csütörtökön semmisített meg egy támadó drónt és egy rakétát a Vörös-tenger felett. Beszámolójuk szerint a térségben tartózkodó 18 hajó egyikében sem keletkezett kár.

Kapcsolódó tartalom

Közben a Maersk dán tengeri szállítmányozási vállalat a héten többtucatnyi konténerhajót küldött ismét a térségbe.

A cég ezzel párhuzamosan honlapján külön feltünteti a Vörös-tenger felé indított szállítmányait,

partnereit pedig arra kérte, hogy folyamatosan kövessék a hajók útját, mert előfordulhatnak fennakadások.

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: MTI/EPA)

Ajánljuk még