Időjárás

Esővel vonul át a hidegfront, térképen mutatjuk, milyen idő várható

Párizs utcái felszabadulnak: szeptember 1-jéig az összes bérelhető e-rollert eltüntetik

| Szerző: hirado.hu
Naponta 400 elektromos rollert von ki a forgalomból az egyik, a járműveket önkiszolgáló rendszerben működtető cég, de augusztus utolsó napjaiban ez napi 750-re emelkedik. Párizs vezette be először és a francia főváros szünteti meg elsőként a bérelhető e-rollereket: a magántulajdonban levő eszközökre a rendelkezés nem vonatkozik. Az erről döntő áprilisi szavazáson a résztvevők 90 százaléka voksolt a halálos balesetet is okozó, bérelhető e-rollerek betiltása mellett.

Most az összes begyűjtött eszközt átvizsgálják és szükség esetén teljesen megjavítják, mielőtt más régiókban vagy országokban újra felhasználják őket – nyilatkozta a Le Figarónak a párizsi elektromos rollerek egyik üzemeltető cége, a Trier Tier Mobility nyugat-európai közkapcsolati igazgatója, Erwann Le Page. A lap annak nézett utána: mi történik a Dott, a Lime és a Tier által működtetett, összesen 15 ezer e-rollerrel, melyek – bár naponta egyre csökkenő számban – egyelőre még ott cikáznak a francia főváros utcáin. S amelyeknek –

mese nincs – mindenképpen el kell tűnniük a fővárosból a hónap végéig, hiszen erről döntött az április 2-án rendezett lakossági szavazás.

Kapcsolódó tartalom

Kilencvenszázalékos nem

A kétkerekűek igencsak terhére voltak a párizsiaknak: úgy vélték, a járművek teljesen anarchikus módon foglalják el a közterületet.

Áprilisban az e-rollerekről voksoló 103 ezer szavazó 90 százaléka a bérelhető járművek betiltása mellett voksolt. Anne Hidalgo, Párizs polgármestere még a szavazás előtt azt mondta, hogy a voksolás eredményét, bármi is legyen az, tiszteletben tartja. Párizsban ez volt az első állampolgári voksolás.

A rollereseket már évek óta próbálják visszaszorítani: 2019-től törvények teszik kötelezővé a láthatósági ruházat viselését, s újabb jogszabályok büntetik 135 euróval a forgalommal szemben közlekedést, a sebességhatár túllépését pedig akár 1500 euróval.

Tilos a járdán e-rollerezni

A tilalom sokszor csak írott malaszt maradt: annak ellenére, hogy a dokkoló nélküli járműveket tilos a járdán hagyni, a 35 eurós kiszabható bírság ellenére továbbra is a „zöld vasakat” kerülgethették mindenhol a járókelők. Szintén lazán értelmezték a sebességhatárokat:

a járdán akár 27 kilométer per órás sebességre is felgyorsultak.

A francia kormány már a tavasszal számos szigorítást vezetett be, így 12 évről 14 évre emelték a használat alsó korhatárát, kötelezővé tették a féklámpa és az irányjelző használatát. Az eszközökön már 2019 óta csak egy személy közlekedhet; a járdán egyáltalán nem szabad haladni velük, s ott parkolni sem.

Halálos baleset

Mindezek ellenére a rolleresek továbbra is a járdán száguldoztak, veszélyeztetve a gyalogosok épségét, s a parkoló járművek miatt jelentősen leszűkítve a gyalogos közlekedés mozgásterét.

A pénzleső üzemeltetők fütyültek arra, hogy továbbra is 12 éves gyerekek béreltek legálisan e-rollert.

A pohár egyértelműen akkor telt be, amikor halálos balesethez vezetett az e-rolleresek ámokfutása: Párizsban 2021-ben életét vesztette egy 31 éves olasz asszony, miután elütötte őt egy két személyt szállító, szabálytalanul száguldó roller.

A nő elesett, beverte fejét a járdába, és megállt a szíve.

Miután más súlyos balesetek is történtek, Anne Hidalgo polgármester kiírta a népszavazást.

Viszik a Rajnán túlra

Az áprilisi népszavazás értelmében tett intézkedések nem érintik a magánkézben levő, mintegy kétmillió párizsi e-roller használatát: nem az eszközt tiltották ki, hanem a bérelhető rendszereket szüntették meg.

Nem az e-rollerek tűnnek el tehát Párizsból, hanem a tömegével széthagyott „zöld vasak”, hiszen saját tulajdonát természetesen senki nem hagyja majd a járdán,

hogy ott gazdátlanul heverve képezzen útakadályt. A saját járműveket sokkal könnyebb azonosítani, és ellenőrizni azok rendeltetésszerű használatát.

Jóval ritkábban lehet tehát majd találkozni a járművön kettesével közlekedő, sokszor gyermekkorú, azonosíthatatlan száguldozókkal.

A bérbeadó cégeket a legkevésbé sem rázza meg ez az intézkedés. A Tier 5000 rollerből álló párizsi flottájának kétharmada Németországba és Lengyelországba kerül – nyilatkozta a fent idézett Le Page, aki elmondta: a maradék egyharmad a párizsi régióban fog kikötni. A főváros hatalmas agglomerációjában ugyanis egyelőre nem hoztak tiltó döntéseket.

A roller bukik, az alkalmazott repül?

Tisztázatlan egyelőre, mi lesz az e-rollereket üzemeltető cégek alkalmazottjaival, például azokkal, akik eddig – előbb-utóbb – elszállították a gazdátlanná vált rollereket. A három üzemeltető megpróbál átállni az e-kerékpárok üzemeltetésére. A Lime például eddig mintegy 10 ezer ilyen bérelhető biciklit telepített Párizsba. Ahogy az általuk működtetett biciklik és rollerek akkumulátorai cserélhetők egymással, az alkalmazottakat is „felszívja” a kerékpáros kölcsönzőhálózat, így a cég nem tervez leépítéseket 2023-ban.

Kapcsolódó tartalom

Nem így a Dott:

a francia–holland cég szerint legalább ötven alkalmazottat – a cégcsoport hatvan emberéből – érint a francia munkaügyi minisztérium által jóváhagyott munkavédelmi terv,

tehát tőlük a cég hamarosan búcsút vesz. A Tier még nem hozott döntést, de jelezte: az e-biciklis téren csak 12 százalékos növekedésre számít, ennek ellenére a cég nem biztos abban, hogy meg tudja tartani az alkalmazottakat.

A kiemelt kép illusztráció. E-rollert hajítanak a tűzbe a demonstrálók egy felgyújtott útakadálynál Párizsban 2019. december 28-án (Fotó: MTI/EPA/Christophe Petit Tesson)

Ajánljuk még