Gyász

Elhunyt a Ferencváros Európa-bajnok és KEK-győztes vízilabdázója

A neves szaklap szerint Oroszország nyerte az olajversenyt

| Szerző: hirado.hu
Oroszország az elmúlt pár napban győztesen került ki a globális olajpiacok feletti befolyásért vívott harcban, miután a kőolajat a szankciós céllal bevezetett árplafon felett értékesítette.

A londoni székhelyű Argus Media adatszolgáltató cég statisztikái szerint ez volt az első alkalom, hogy az Urals olajtípus ára átlépte a 60 dolláros (20 ezer forintos) hordónkénti árplafont azóta, hogy az Egyesült Államok és szövetségesei tavaly decemberben bevezették az új szankciós politikát. Ez gyakorlatilag azt jelzi, hogy az orosz vezetésnek, ha csak részben is, de sikerült alkalmazkodnia a megszorításokhoz – írta meg a neves amerikai szaklap, a Wall Street Journal (WSJ) nyomán a Magyar Nemzet.

A WSJ szerint az orosz olajra kivetett ársapka a nyugati gazdasági nyomásgyakorlás része, amely Oroszország legfontosabb bevételi forrását célozza annak érdekében, hogy elapassza az orosz vezetés háborús forrásait. Mindeközben pedig arra ösztönzi az orosz olajtermelőket, hogy

továbbra is lássák el kőolajjal a piacot az infláció világméretű növekedésének megakadályozása érdekében.

Kapcsolódó tartalom

A szaklap kifejti, hogy a magasabb árak növelik Oroszország olajexport-bevételeit, amelyek a múlt hónapban a Nemzetközi Energiaügynökség közlése szerint az egy évvel ezelőtti szintnek alig több mint a felére csökkentek. Az ársapka, az orosz olajra Európa által elrendelt embargó és a kivitel közelmúltbeli visszaesése mind hozzájárult Oroszország nyersolajból származó idei adóbevételének csökkenéséhez.

Az orosz nyersolaj áremelkedéséhez ugyanakkor hozzájárult a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) által végrehajtott termeléscsökkentés is, amelyhez Moszkva is csatlakozott, az Urals típusú orosz nyersolaj pedig a megnövekedett az ázsiai keresletnek köszönhetően szárnyra kapott, miután az orosz olajtermelők kiszorítják a szaúdi olajat.

Annak dacára, hogy Ukrajna lerohanása után a világ legnagyobb olajkereskedői megszakították az együttműködést Oroszországgal, Moszkva továbbra is sikeresen exportál olajat a világpiacokra – közölte korábban a Bloomberg.

Kapcsolódó tartalom

A tavalyi év utolsó négy hetére vonatkozó statisztikák szerint hat új, korábban ismeretlen olajkereskedő vállalat pillanatok alatt vált a globális nyersanyagpiac főszereplőjévé. A hat hongkongi és dubaji székhelyű cég együttesen naponta 1,4 millió hordónyi orosz nyersolajjal kereskedett, ez a mennyiség fedezi az Egyesült Királyság vagy Olaszország teljes szükségletét és több, mint amennyit az a Trafigura Group vagy a Vitol Group nevű multinacionális vállalatok a háború kitörése előtt kezeltek.

A WSJ kiemeli, hogy a nyugati szankciók Oroszországnak az európai hajózástól való hosszú távú függőségét igyekeznek kihasználni, hogy

korlátozzák a nyersolajból származó moszkvai bevételeket.

Szergej Vakulenko, a Carnegie Russia Eurasia Center elemzője ezzel kapcsolatban leszögezte: az emelkedő olajárak azt bizonyítják, hogy Oroszország alternatív tartályhajó-hálózatának kiépítésére való törekvése – amelyre a szankciók nem vonatkoznak – csökkenti a nyugati befolyást az orosz olajexport felett.

A szakértő e hosszú folyamatnak most látszik meg az eredménye, az orosz olajtársaságok sok erőfeszítést tettek azért, hogy az üzletben maradjanak és pénzt keressenek.

Kapcsolódó tartalom

A WSJ úgy fogalmaz, hogy az orosz olajcégeknek minden bizonnyal még egy ideig szükségük lesz nyugati hajókra annak érdekében, hogy a tengerentúlra szállíthassák a naponta eladott több mint hétmillió hordó kőolajat. Egyes elemzők szerint ez, bár csökkenő, de még mindig jelentős befolyást biztosít az Egyesült Államoknak és Európának, amelyek az ársapka további csökkentésével fokozhatnák a Moszkvára gyakorolt pénzügyi nyomást.

„A célunk, hogy tovább növeljük Oroszország költségeit annak érdekében, hogy kevesebb pénzük maradjon az ukrajnai illegális háborújukra”

– fogalmazott Wally Adeyemo amerikai pénzügyminiszter-helyettes.

A szaklap ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy az Oroszországra kivetett szankciók miatt új logisztikai hálózat kiépítésére volt szükség, amit Oroszország és a vele üzletelő vállalatok hoztak létre olyan hajókból, amelyek nem a nyugati hatalmak alá tartoznak.

A használt tartályhajók eladásai felduzzasztották az árnyékflottát, ennek következtében 2022 második negyedévében ötször annyi tartályhajó szállított a szankciókkal sújtott termelőknek, mint 2021 végén. Ezen hajók közel 80 százaléka az orosz piacot szolgálta ki – derül ki a Vortexa nevű, nyersolaj és finomított olajtermékek globális áramlásának figyelésével foglalkozó cég elemzéséből – írja a Magyar Nemzet.

Kapcsolódó tartalom

Kiemelt kép forrása: Getty Images

Ajánljuk még