Tüntetők zavarták meg a Volkswagen részvényeseinek Berlinben tartott éves közgyűlését. A történtek odáig fajultak, hogy Hans Dieter Pötscht, a Volskwagen felügyelőbizottságának elnökét megdobták tortával, amit egy zöldaktivista hajított felé.
„Táborok, kényszermunka, családok szétválasztása. Nem hallgathatnak az ujgurok elleni bűncselekményekről” – volt olvasható a tüntetők egy plakátján.
Az aktivisták felháborodását főként az váltotta ki, hogy a vállalat továbbra is működteti a Németországtól 5600 kilométerre, a kínai Hszincsiangban található autógyárát, amely egy olyan régióban helyezkedik el, ahol Peking állítólag tömegesen fogva tart és kényszermunkára kötelez embereket. Az Egyesült Államok az ujgur etnikai kisebbség ellen elkövetett népirtásnak titulálta leírtakat – írja a Politico.
A Volkswagen tagadja, hogy valaha is dolgoztatott volna kényszermunkásokat Hszincsiangban, és Peking kérésére továbbra is fenntartja a gyárat, amelyen keresztül az tüntetők szerint a német kormány fedezetet nyújt az ujgurok ellen elkövetett bűncselekményekhez.
„Változik-e valami, ha a Volkswagen távozik?”
– tette fel a kérdést a Volkswagen-csoport szóvivője, aki a titoktartás feltételeinek megfelelően nyilatkozott. A szóvivő elmondta, a vállalat átlagosan 30 százalékkal többet fizet az üzemben dolgozóknak, mint a régió más autógyártói, és az elmúlt években gyakorlatilag nem volt fluktuáció.
„Még ha nincs is szó kényszermunkáról, a kínai kormány számára ez egy olyan szimbólum, amellyel azt mutathatja a világnak, hogy jólétet hoz a régióba” – mondta Eva Stocker, az ujgur jogokért és önrendelkezésért küzdő érdekvédelmi csoport, az Ujgur Világkongresszus vezető projektfelelőse. Hozzátette: „De mi ezt népirtásnak tekintjük.”
A Volkswagen hszincsiangi jelenlétével kapcsolatos növekvő kritikát politikai és gazdasági fordulat előzte meg. Érdekes módon
az ellenzéki akcióra akkor került sor, amikor Olaf Scholz német kancellár kijelentette Li Csiang kínai miniszterelnökkel kedden Berlinben tartott kínai–német kormánykonzultációja után, hogy Németország nem építi le Kínával kialakított gazdasági kapcsolatait, annak ellenére, hogy a brüsszeli és washingtoni tisztviselők kockázatmentesítésre szólítottak fel Pekinggel szemben.
Kapcsolódó tartalom
Nem ez az első alkalom, hogy egy német cégen keresztül próbálnak nyomást gyakorolni a német kormányra.
A Volkswagen mai napig tartó emissziós botrányát 2015-ben az amerikai környezetvédelmi hatóság leplezte le egy olyan időszakban, amikor a német autógyártó nagy terjeszkedésbe kezdett az autópiacon.
Kapcsolódó tartalom
A botrányt övező vizsgálatok idején Angela Merkel volt a német kancellár. Őt és az akkor hivatalban lévő minisztereket is sorozatos kihallgatásoknak vetették alá az üggyel kapcsolatban, azonban a mai napig nem derült ki, hogy mulasztás történt volna a kormányfő vagy a kormány részéről.
Arra a kérdésre, hogy miért nem Németországban, hanem az Egyesült Államokban fedezték fel a botrányt, Merkel azt mondta: „Erre nincs magyarázatom.”
Kiemelt kép: Munkások ellenőriznek egy Volkswagen Tiguant, a vállalat Sanghaj melletti gyárában (Fotó: Ole Spata/Getty Images)