
Magyarországon és az egykori keleti blokk többi országában is generációk kedvenc autója volt, főként az ára miatt: mivel viszonylag olcsón hozzá lehetett jutni, sokaknak megvalósulhatott az álma, hogy saját autója legyen.
1973. június 6-án kezdődött meg a lengyel autós forradalom: ezen a napon gördült ki az első Polski Fiat 126p a dél-lengyelországi Bielsko-Biała-i gyár kapuján.
„Az elsőként legyártott autók egyikét sikerült megvennem. Ezzel jártam dolgozni, iskolába, gyönyörű dolgok jutnak róla eszembe” – mondta egy nő azon a felvonuláson, amit az autó lengyelországi megjelenésének évfordulójára szerveztek.
#FiatFriday
Tom Hanks’ 1974 Polski Fiat 126p pic.twitter.com/qG1ajIJNP3— 𝙂𝙪𝙞𝙡𝙡𝙚𝙧𝙢𝙤 🎸🚘🔸️ (@Guillermotwblog) April 8, 2022
Tom Hanks amerikai színész, rendező egy 1974-es Polski Fiat 126p-vel pózol
A modellt 1980-ig gyártották, több mint 3 millió darab készült belőle. Magyarországon és a keleti blokk többi országában egyaránt rendkívül népszerű volt.
„Amikor meghallom, ahogy a levegő átsüvít rajta, és ahogy a motorja beindul, én azonnal jobban érzem magam tőle és lenyugszom” – mondta egy másik Polski Fiat-rajongó.
Rengeteg elnevezése volt, hívták Polski Fiatnak, „kispolszkinak”, a lengyelek a kis mérete miatt maluchnak becézték, ami totyogó kisgyereket jelent. Magyarországon sokan egérkamionnak hívták, az akkori Jugoszláviában pedig peglicának, azaz kis vasalónak. Németországban az olasz változatot vásárolhatták meg az emberek, ott a Bambino, vagyis a kisgyerek nevet adták neki.

Kiemelt képen: Monika Jaskolska főszervező a Tom Hanks amerikai színésznek szánt, teljesen felújított 1974-es Polski Fiat 126p előtt a dél-lengyelországi Bielsko-Bialában, 2017. november 20-án. Az autót Rafal Sonik lengyel vállalkozó és raliversenyző vásárolta 8500 zlotyiért (mintegy 600 ezer forintért). (MTI/EPA/Jacek Turczyk)