Aktuális

Németh Nándor olyat tett, amit magyar úszó még soha: érmet nyert 100 gyorson

Aláírták a kolozsvári metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését

Aláírta a kolozsvári metróvonal tervezési és kivitelezési szerződését a város önkormányzata a török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada cégek alkotta konzorcium képviselőivel csütörtökön, a kolozsvári városháza üvegtermében.

Az eseményen a román kormány több képviselője, Nicolae Ciuca kormányfő, Lucian Bode belügyminiszter és Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter is jelen volt, a beruházás finanszírozását ugyanis jórészt az országos helyreállítási terv (PNRR) keretében biztosítják.

Nicolae Ciuca a kolozsvári metróvonal tervét az elmúlt 30 év legnagyobb értékű és jelentőségű beruházásának nevezte az Agerpres hírügynökség beszámolója szerint. A miniszterelnök hangsúlyozta, hogy Kolozsvár európai szinten is jegyzett város, és önkormányzatát követendő példaként állította a többi romániai önkormányzat elé.

Emil Boc kolozsvári polgármester közölte, hogy a metróépítés kétmilliárd eurós beruházást feltételez, a tervezési folyamat fél évet vesz igénybe, utána elkezdődhet az építkezés.

Emlékeztetett, hogy a PNRR előírásai szerint 2026. július 31-éig el kell készülnie az első kilenc megállónak, még ha nem is közlekedik köztük szerelvény. Hozzátette, hogy a projekt 2031-ig folytatódik, amikorra meg kell épülnie mind a 19 megállónak és műkőképesnek is kell lennie.

Az addig tartó több éves építési időszakra, amely a belvárost is érinti, külön közlekedési tervet dolgoznak ki – jelezte Boc, a város jelenleg is nehézkes forgalmára utalva. A török Gülermak, a francia Alstom és a román Arcada alkotta konzorcium képviselői elmondták, hogy Dubajban már építettek metrót, és készek Kolozsváron is ugyanolyan minőségű munkát végezni.

Kapcsolódó tartalom

A konzorcium áfa nélkül 9,059 milliárd lejből (694 milliárd forint) tervezi és építi a kolozsvári metróvonalat. Erre tavaly márciusban írták ki a közbeszerzést, de a határidőt többször is ki kellett tolni, majd az építőanyagok drágulása miatt a pénzügyi feltételeket is módosítani kellett.

A beruházás megrendelői azt követően voltak kénytelenek emelni a költségkeretet, hogy több, a területen nagy tapasztalattal rendelkező cég jelezte: az eredeti összegből nem valósítható meg a beruházás.

A kolozsvári képviselőtestület által 2021. november végén elfogadott megvalósíthatósági tanulmány szerint a metróvonal 21 kilométer hosszú lesz, és a főteret is érintve kelet-nyugat irányba szeli át a várost és az agglomerációt. Kolozsváron 14,7 kilométeren és a várostól nyugatra fekvő, mintegy negyvenezer lakost számláló Szászfenes területén 6,3 kilométeren halad.

A metróvonalon 19 megálló épül. Ezek között másfél percenként járnak majd a háromvagonos szerelvények, amelyek óránként 21 600 személyt képesek elszállítani.

A megvalósíthatósági tanulmányban szereplő adatok szerint a projektet a nagy infrastrukturális beruházások program, a szállítási operatív program és az országos helyreállítási terv révén európai uniós forrásokból, a szállításügyi tárcától származó kormányzati forrásokból, illetve Szászfenes és Kolozsvár önkormányzatának a saját forrásaiból finanszírozzák.

Az Alstom csütörtökön közleményt juttatott el az MTI-hez, amelyben ismertette: a projektben a rendszerintegrációért, a biztosítóberendezésekért és a távközlésért, valamint az áramellátásért, a pályamunkáért, a peronajtókért, a biztonsági és vezérlőközpontért, továbbá a kiberbiztonsági rendszer beszereléséért lesz felelős. Részesedése a teljes projektből mintegy 400 millió euró.

A közleményben kiemelik: az Alstom kulcsrakész metrórendszere vezető nélküli üzemet tesz lehetővé, a nagy kapacitású szolgáltatást támogató Urbalis CBTC (communications-based train control) technológiával, integrált irányítóközponttal, valamint a legmodernebb kiberbiztonsági felülettel rendelkezik. Románia első teljesen automatizált metróvonala energiahatékony módon üzemel majd, ezzel jelentősen hozzá fog járulni a zöld mobilitáshoz Kolozsvár egész területén.

Kiemelt képen Nicolae Ciuca (Fotó: EPA/Robert Ghement)

Ajánljuk még