A német szociáldemokrata kancellár, Olaf Scholz tavaly októberi kínai látogatása során ütötték nyélbe azt az üzletet, amelynek értelmében a hamburgi Tollelrort kikötőben a kínai állami vállalat, a Cosco részesedést vásárolhatott volna.
Kapcsolódó tartalom
Ez azonban a hárompárti német kormánykoalíción belül vitákat gerjesztett, a Zöldek és a liberális FDP tagjai is aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy Kína jelentős befolyást szerez a térségben.
Az eddig biztosnak hitt üzlet azonban mostanra bizonytalanná vált, miután a Német Információbiztonsági Hivatal (BSI) kritikus infrastruktúrának nyilvánította a területet.
Az eredeti tervek szerint a Cosco 24,9 százalékos részesedést vásárolt volna a kikötőben, ám a területet érintő hivatali átminősítés miatt a kikötő legfeljebb 10 százaléka kerülhetne kínai tulajdonba.
Kapcsolódó tartalom
A német gazdasági minisztérium közben azzal vádolta meg a kikötőt üzemeltető Hamburger Hafen und Logistikot (HHL), hogy az megkésve, ráadásul csak a BSI nyomására kérelmezte a terület jogi státuszának megváltoztatását.
Egy szakmai jelentés szerint a kikötő üzemeltetőinek már 2022 áprilisában – jóval Scholz Kínában tett látogatása előtt – meg kellett volna kapniuk a kritikus infrastruktúra minősítést, ám a HHL mulasztása miatt csak idén januárban kapták meg azt.
A kikötőt üzemeltető HHL visszautasította a minisztérium vádjait, és a Politicóval azt közölte, a cég mindig átfogó, és mindenki számára közérthető tájékoztatást nyújt a működésével kapcsolatban.
Kapcsolódó tartalom
A német gazdasági minisztérium illetékesei most azt vizsgálják, hogy a megváltozott jogi feltétel milyen következményekkel jár a tavaly októberi német–kínai megállapodásra nézve.
A legnagyobb német ellenzéki párt, a kereszténydemokrata CDU a kínaiakkal kötött üzlet felmondására szólított föl.
Kapcsolódó tartalom
Forrás: Politico.eu
A kiemelt képen Olaf Scholz német kancellár és Hszi Csin-ping kínai elnök (Fotó: MTI/AP/DPA /Kay Nietfeld)