Fontos

Orbán Viktor: Találkozzunk március 15-én a Nemzeti Múzeumnál!

Kormányválságot okozhat a görög vonatkatasztrófa

| Szerző: hirado.hu
Nem akar csitulni az elégedetlenség Görögországban a múlt heti vonatbaleset miatt, nemrég a tüntetők már Molotov-koktélokkal dobálták meg a rohamrendőröket, és összecsaptak velük. Az ügy igencsak kellemetlenül érintette a görög kormányt, amely nevében ugyan a miniszterelnök bocsánatot kért, ám sokak szerint őt terheli a felelősség a vonatkatasztrófáért. Kormányválság van kialakulóban Athénban?

Tüntető tömegek vonultak utcára a görög fővárosban, Athénban, valamint Szalonikiben is. A megmozdulások részvevőinek többsége a kormány lemondását követelte, mivel a politikai vezetést teszi felelőssé az 57 halálos áldozatot követelő vonatszerencsétlenségért.

Kapcsolódó tartalom

A baleset egyértelműen mélyebb kérdéseket vetett fel a görög állam működésével kapcsolatban: olyan hírek láttak ugyanis napvilágot, amelyek szerint az elmaradt vasútkorszerűsítés okozta a tragédiát, melyben felvethető a vasúttársaság felelőssége is – számol be a Politico.

Tüntetők Athénban 2023. március 2-án (Fotó: MTI/EPA/ANA-MPA/Kósztasz Cironisz)

Amikor egy nemzetet ilyen tragédia sújt, nehéz felmérni a politikai következményeket” – mondta el egy görög közvélemény-kutató cég munkatársa. Hozzátette: „A társadalom világos magyarázatokat követel, és a politikai vezetés részéről a körültekintő és diszkrét válasz a legfontosabb.

A lap szerint az ellenzéki pártok eddig visszafogottan kritizálták a görög vezetést, ez azonban kezd megváltozni. A közvélemény-kutatások arról tanúskodtak, hogy a baleset előtt a kormányzó párt, a konzervatív-liberális Új Demokrácia kényelmesen megelőzte riválisait, azonban ez az előny könnyen eltűnhet a közeljövőben.

Kapcsolódó tartalom

Az embereket az háborítja fel különösen, hogy a tragédia a jelek szerint elkerülhető lett volna. A vasútvonalnak a 2000-es évek elején vásárolt ETCS nevű modern elektronikus fényjelző és biztonsági rendszert kellett volna használnia, mely azonban soha nem működött. Ráadásul a jelenlegi, elavult rendszer sem működött teljes mértékben, a legfontosabb jelzőlámpák műszaki hiba miatt mindig pirosak maradtak, és az állomásvezetők csak távbeszélőn keresztül figyelmeztették egymást a közeledő vonatokra.

A vasúti dolgozók szakszervezete állítólag az elmúlt hónapokban három figyelmeztetést is küldött a közlekedési miniszternek és a vasúttársaságoknak, melyben a vasúti infrastruktúra gyors fejlesztését kérte.

Tavaly áprilisban lemondott az automatizált vonatirányító rendszer vezetője, aki arra panaszkodott, hogy

a vonatok óránként 200 kilométeres sebességgel közlekednek bármiféle biztonsági rendszer nélkül.

Kapcsolódó tartalom

Azt egyelőre nem tudni, hogy a kormányzó pártot elsöpri-e az elégedetlenség, az azonban biztos, hogy rendkívül nehéz hetek várnak az újrázásra készülő Micotakiszra.

Kiemelt kép: Kiriákosz Micotakisz görög kormányfő (j2) és Kosztasz Karamanlisz közlekedési miniszter (b) látogatást tesz a közép-görögországi Lárisza városa közelében történt súlyos vasúti baleset helyszínén, ahol egy személyvonat tehervonattal ütközött 2023. március 1-re virradóra. Az ütközéstől több kocsi kisiklott, és lángba borult (Fotó: MTI/AP/Görög miniszterelnöki iroda/Dimtirisz Papamicosz)

Ajánljuk még