Tüntető tömegek vonultak utcára a görög fővárosban, Athénban, valamint Szalonikiben is. A megmozdulások részvevőinek többsége a kormány lemondását követelte, mivel a politikai vezetést teszi felelőssé az 57 halálos áldozatot követelő vonatszerencsétlenségért.
Kapcsolódó tartalom
A baleset egyértelműen mélyebb kérdéseket vetett fel a görög állam működésével kapcsolatban: olyan hírek láttak ugyanis napvilágot, amelyek szerint az elmaradt vasútkorszerűsítés okozta a tragédiát, melyben felvethető a vasúttársaság felelőssége is – számol be a Politico.
„Amikor egy nemzetet ilyen tragédia sújt, nehéz felmérni a politikai következményeket” – mondta el egy görög közvélemény-kutató cég munkatársa. Hozzátette: „A társadalom világos magyarázatokat követel, és a politikai vezetés részéről a körültekintő és diszkrét válasz a legfontosabb.”
A lap szerint az ellenzéki pártok eddig visszafogottan kritizálták a görög vezetést, ez azonban kezd megváltozni. A közvélemény-kutatások arról tanúskodtak, hogy a baleset előtt a kormányzó párt, a konzervatív-liberális Új Demokrácia kényelmesen megelőzte riválisait, azonban ez az előny könnyen eltűnhet a közeljövőben.
Kapcsolódó tartalom
Az embereket az háborítja fel különösen, hogy a tragédia a jelek szerint elkerülhető lett volna. A vasútvonalnak a 2000-es évek elején vásárolt ETCS nevű modern elektronikus fényjelző és biztonsági rendszert kellett volna használnia, mely azonban soha nem működött. Ráadásul a jelenlegi, elavult rendszer sem működött teljes mértékben, a legfontosabb jelzőlámpák műszaki hiba miatt mindig pirosak maradtak, és az állomásvezetők csak távbeszélőn keresztül figyelmeztették egymást a közeledő vonatokra.
A vasúti dolgozók szakszervezete állítólag az elmúlt hónapokban három figyelmeztetést is küldött a közlekedési miniszternek és a vasúttársaságoknak, melyben a vasúti infrastruktúra gyors fejlesztését kérte.
Tavaly áprilisban lemondott az automatizált vonatirányító rendszer vezetője, aki arra panaszkodott, hogy
a vonatok óránként 200 kilométeres sebességgel közlekednek bármiféle biztonsági rendszer nélkül.
Kapcsolódó tartalom
Azt egyelőre nem tudni, hogy a kormányzó pártot elsöpri-e az elégedetlenség, az azonban biztos, hogy rendkívül nehéz hetek várnak az újrázásra készülő Micotakiszra.
Kiemelt kép: Kiriákosz Micotakisz görög kormányfő (j2) és Kosztasz Karamanlisz közlekedési miniszter (b) látogatást tesz a közép-görögországi Lárisza városa közelében történt súlyos vasúti baleset helyszínén, ahol egy személyvonat tehervonattal ütközött 2023. március 1-re virradóra. Az ütközéstől több kocsi kisiklott, és lángba borult (Fotó: MTI/AP/Görög miniszterelnöki iroda/Dimtirisz Papamicosz)