Legalább negyvenhatan meghaltak és hetven megsérültek, amikor frontálisan, teljes sebességgel ütközött egymással egy személyszállító- és egy tehervonat Görögországban. Az éjszakai járaton több mint 350-en utaztak. A görög miniszterelnök bejelentette, hogy emberi mulasztás okozta a tragédiát – hangzott el az M1 Híradójában.
Kapcsolódó tartalom
Több ezren egy hatalmas fekete zászlóval vonultak Athénban a Hellenic Trains közlekedési cég központja elé.
Csendes virrasztásnak indult a megmozdulás, ám zavargások törtek ki. A résztvevők és a rendőrök összecsaptak egymással, a hatóságoknak könnygázt kellett bevetniük, hogy megfékezzék az indulatokat.
Silence that thunders…
Their profits. Our dead
Students’ Unions silent protest now in Athens at the offices of #hellenic_train for #greecetraincrash #greecetrain #GreeceTrainAccident #Greece pic.twitter.com/Y1iAMR8QQr
— PAME Greece International (@PAME_Greece) March 1, 2023
A gyászt harag váltotta fel
Tüntetők vonultak a görög parlament elé is, és a kormány lemondását követelték. Athén nemrég privatizálta a Hellenic Trains vállalatot, amely most az összes személy- és tehervonatot működteti az országban.
🚨Δείτε εδώ τι κάνουν τα μουνόπανα στο παιδί🚨
Εμείς θρηνούμε τους νεκρούς μας
και οι μπάτσοι προστατεύουν τα αφεντικά τους#Τεμπη_Τραγωδια #hellenic_train #τρενα #Λαρισα #τραινοσε #GreeceTrainAccident #antireport #συγκρουση_τρενων pic.twitter.com/SLEFEhv7Kt— Αδιάκριτος (@adiakrit0s) March 1, 2023
A vasúti dolgozók szakszervezetének vezetője azt mondta, a gyászt harag váltotta fel, mert az állam az utóbbi évtizedekben teljesen lemondott a vasút korszerűsítéséről, és az államot teszik felelőssé a rengeteg áldozattal járó vonatszerencsétlenségért is.
Kapcsolódó tartalom
Orbán Viktor részvétét fejezte ki a görög kormányfőnek a vonatbaleset miatt
Görögországi vonatbaleset: lemondott a közlekedési miniszter
Szalonikiben is demonstrálók jelentek meg a vasútállomáson. Fiatalok egy csoportja ülősztrájkba kezdett, így követelve a tragédia kivizsgálását.
A mentési munkálatok még mindig tartanak. A szerelvény összeroncsolódott darabjait próbálják daruval eltávolítani a sínekről. Áldozatokat még csütörtökön délelőtt is találtak.
A halottak többsége a húszas éveiben járó fiatal
A végzetes vonatbaleset szerdára virradóra történt, amikor egy Athénból Szalonikibe tartó személyvonat összeütközött egy szemből érkező teherszállító szerelvénnyel. A személyvonaton több mint 350-en utaztak, Görögországban ugyanis hosszú hétvége és farsangi karneválok voltak, és sokan ezzel a járattal utaztak haza a fővárosból. A baleset pillanatában mindkét vonat teljes sebességgel közlekedett. A halottak többsége a húszas éveiben járó fiatal. A baleset helyszínéhez közel fekvő település, Lárisza polgármestere azt mondta: sok áldozatot csak DNS-vizsgálat után lehet azonosítani.
Kapcsolódó tartalom
Közben a városban a kórház előtt önkéntesek adnak vért, és gyülekeznek a szülők is, akik csak annyit tudnak, hogy a gyerekük a vonaton volt. „Csak annyit akarunk tudni, hogy a gyerekeink a kórházban vannak-e. És követeljük, hogy legyen felelőse a történteknek. Hogy ütközhet össze két vonat 2023-ban? Értelmetlen, hiszen két párhuzamos sín volt, és úgy hallottuk, mindkét szerelvényt ugyanarra a sínre irányították” – mondta egy férfi, aki fiát és a barátját keresi.
Emberi mulasztás
A görög miniszterelnök szerda este az állami televízióban közvetített beszédében bejelentette: minden jel arra utal, hogy emberi mulasztás okozta a sokkoló tragédiát.
Kapcsolódó tartalom
„Független kivizsgálás indul, ami fel fogja tárni, pontosan mi okozta a balesetet. Egy független csoport derít majd fényt arra is, miért késlekedett minden vasúti fejlesztés. A felelősöket bíróság elé állítjuk” – fogalmazott Kiriákosz Micotákisz görög miniszterelnök.
Kapcsolódó tartalom
A hatóságok őrizetbe vették a láriszai állomásfőnököt, aki ellen egy igazságügyi illetékes szerint nem szándékos emberölés és testi sértés okozása miatt indult eljárás. Az 59 éves ember tagadta felelősségét, szerinte valamilyen műszaki probléma okozta a tragédiát. Az Athén és Szaloniki közötti vonalon már évek óta nem működnek az elektronikus forgalomvezérlő rendszerek és a jelzőlámpák, így mindent kézzel kell irányítani.
Kiemelt kép: M1