Az MS Estonia komphajó 1994-es tragédiájának legújabb vizsgálata szerint a tengerfenéken nyugvó roncs oldalán keletkezett, hat méter magas és negyven méter széles repedés a tengerfenékkel való ütközéskor keletkezett, és jóval nagyobb, mint azt eddig a gondolták – ez derül ki a legfrissebb észt vizsgálati jegyzőkönyvből, amelyet a Helsingin Sanomat összegez.
A kutatók számára már 2021-ben egyértelművé vált, hogy a hajó jobb oldalán elhelyezkedő sérülés minden kétséget kizáróan a tengerfenékkel való ütközéskor következett be. Az 1994 szeptemberében elsüllyedt – Tallinból Stockholmba tartó – komphajó hozzávetőleg nyolcvanöt méteres mélységben nyugszik, így nem meglepő a sérült felület nagysága.
A baleset körülményeit vizsgáló észt bizottság vezetője, Rene Arikas a sajtó munkatársaival közölte:
„a vizsgálatok bebizonyították, hogy a roncson lévő sérülés jóval nagyobb annál, mint amekkorának azt korábban vélték.”
A szerencsétlenül járt hajó sérüléseinek vizsgálatát a legújabb – víz alatt is kiváló minőségben működő – technika segítségével készítették a szakemberek.
A komphajó 1994. szeptember 28-ra virradó éjszaka süllyedt el nemzetközi vizeken alig fél óra leforgása alatt. A fedélzeten tartózkodó 989 utasból 852 életét vesztette, Európa – békeidőben bekövetkezett – legnagyobb kompkatasztrófájában. A halottak között – többek közt –svédek, észtek, lettek, németek és finnek is voltak. A tragédiát követő vizsgálatok az emberi mulasztás mellett technikai hiányosságokat állapítottak meg, amelyek okán a hídon nem érzékelték – a leszakadó hajóorr miatt – a hajótestbe beömlő tengervizet.
Kapcsolódó tartalom
Az ügyben számos elmélet kering, többen robbanást gyanítanak a hajó elsüllyedése mögött, amely hátterében az 1995-ös nemzetközi egyezmény állhat: ez megtiltja a roncs környéki búvárkodást, ráadásul az egész térséget „hullámsírnak” minősítették. Tovább növeli a konspirációs teóriákban hívők számát annak ténye, hogy Nagy-Britannia is az egyezmény aláírói között van, noha de jure semmi köze a balesethez. A „robbanáspárti” vélemények szerint akár egy orosz–brit fegyverszállítási üzlet is állhat az ügy hátterében; eszerint a hajó rakománya valójában fegyver és haditechnika volt, így érthető, hogy a roncs bolygatása sokaknak nem érdeke.
A kiemelt kép illusztráció.