A legénység készen áll, a műszaki átadás megtörtént. A Balti-tenger partján fekvő Lubminban szombaton hivatalosan is üzembe helyezték a második németországi úszó LNG-terminált.
Az importból származó cseppfolyósított gázt tengeri tankerhajókon szállítják ide, amit aztán ezekben a kikötői létesítményekben újra légneművé alakítanak. Ezt követően a gázvezeték hálózatra kötik és így az máris bekerül német gázellátás rendszerébe.
Kapcsolódó tartalom
A német szövetségi kormányzat idén még további öt hasonló terminál elindítását tervezi. Berlin az építési munkálatok felgyorsítására euromilliárdokat különített el. Az első ilyen terminált nem sokkal karácsony előtt indították el Wilhelmshavenben. Az alsó-szászországi terminálhoz hasonlóan ez a mecklenburg-előpomerániai gyár is alternatívát jelenthet Németországnak az orosz gázellátás hiányára.
„A német éves gázfelhasználás 90 milliárd köbméter. A lubmini LNG terminál Kelet-Németországot látná el, a tervek szerint 5,2 milliárd köbméter gázzal. Egyes szakértők ezeket a célokat túlzottnak tartják, a hullámok, az alacsony vízállás, a műszaki hibák ugyanis akadályozhatják a folyamatot”– tudósított az M1-nek Noll Katalin.
Kapcsolódó tartalom
Az orosz-ukrán háború előtt inkább olcsó orosz nyersanyagot vásárolt Németország, amelyet csővezetéken keresztül kapott így érkezett a német gázfelhasználás több, mint fele – a csővezetékes szállítás azonban jelenleg áll. Németországban jelenős takarékossági intézkedéseket kellett hozni, hogy ne szembesüljenek gázhiánnyal, és minden forrást fel kellett kutatni, ahonnan gázt lehetett vásárolni.
Az új terminálra az első hajó Egyiptomból érkezett.
„Mindez annak a tervnek a része, amely biztosítani tudja majd Németország számára a szükséges gáz mennyiséget. Beleértve a vezetéken keresztül Norvégiából érkező gázt és azt, amit Hollandia továbbra is szállít a nyugat-európai kikötőkön keresztül”– nyilatkozta a német kancellár a hivatalos átadón.
Kapcsolódó tartalom
Az üzembevételt azonban máris tiltakozások kísérik. Környezetvédelmi szervezetek és aktivisták szerint nem vizsgálták megfelelően a környezetkárosító hatásokat, a hajóforgalom veszélyeit, és kifogásolják a tűzvédelmi hiányosságokat is. Hangsúlyozzák – a gáz cseppfolyósított formában óriás tankereken való szállítása sokkal nagyobb terhet jelent a környezetre, mint a csővezetékes szállítás.
A kiemelt képen a cseppfolyósított földgázt szállító Maria Energy tartályhajó. (Fotó: MTI/AP/DPA/Sina Schuldt)