logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

A lezárások miatt sokkal több gyerek szorul beszédkészség-fejlesztésre Nagy-Britanniában

| Szerző: hirado.hu
Számos területen lassították le az újszülöttek fejlődését a járványügyi lezárások – bizonyította be a BBC kutatása. A gyerekek lassabban tanultak meg beszélni, elmaradnak a kommunikációs készségeik, de egyes esetekben, még a mozgásuk is fejletlenebb, mint azon társaiké, akik nem élték át a lezárásokat.

 

Nagy-Britannia-szerte megugrott a logopédiai kezelésre szoruló gyermekek száma a járványügyi lezárásokat követően – derült ki a BBC Shared Data Unit által végzett elemzésből. 2021-hez képest 10 százalékkal nőtt a beszéd- és nyelvi terápiát igénylő öt- és hatéves gyerekek száma Angliában.

A szakértők a növekedést annak tulajdonítják, hogy a gyerekeket a lezárások alatt nem engedték szocializálódni társaikkal.

„Ez valóban aggodalomra ad okot” – mondta a brit beszéd- és nyelvterapeuták szakmai testületének vezérigazgatója, Kamini Gadhok a BBC-nek. Szakértő szerint a BBC kutatása megerősíti a már korábban is tapasztalt folyamatokat. „Tagjaink azt mondták, hogy a hozzájuk beutalt gyermekek számának hatalmas növekedését tapasztalják” – mondta Gadhok.

Az egyik anyuka, Christine Williams elmondta, hogy kisfia, a hétéves Lewis amikor először ment iskolába, a tanárai észrevették, hogy visszahúzódó, nehezen barátkozik, és nehezen tudja kifejezni magát.

„Mutogatott egy csészéért, mert túlásgosan félénk volt ahhoz, hogy elmondja, mit akar, hátha nem értem meg. Igazi küzdelem volt”

– mondta Wiliams.

Az iskola igazgatója, Sarah Murphy úgy vélte, hogy a világjárvány hatással volt a gyerekek természetes kommunikációs és interakciós készségeire, különösen azoknál, akik 2020 szeptemberében, az első zárlat után kezdték meg az iskolát. Úgy tapasztalta, hogy azok a diákok, akiknél a korai évek – az iskola előtti időszakbban – megszakadt a szocializálódás, az első évfolyamba érve nehezen boldogultak, mivel kimaradtak a játékalapú tanulás lehetőségeiből.

Louisa Reeves logopédus és nyelvterapeuta szerint

„a gyerekek egy részének kevesebb a szókincse, míg mások nehezen értik meg az utasításokat és egymást, illetve nehezen beszélgetnek egymással”.

A speciális segítségre váró gyermekek száma is óriási. Jelenleg 65 500 18 év alatti gyermek áll az brti egészségügy (NHS) várólistáján, hogy logopédushoz és nyelvi terapeutához fordulhasson, és becslések szerint 4000-en már több mint egy éve várakoznak.

Az olyan gyerekek problémái, akiknek a lezárások rossz hatással voltak a fejlődésükre nem korlátozódnak Nagy-Britanniára: számos más európai nemzet is beszámolt arról, hogy a Covid-korlátozások miatt a gyerekek is szenvednek.

Írországban például egy kutatás kimutatta, hogy a világjárvány első hónapjaiban született csecsemők kevésbé képesek a beszédre és a kommunikáció más formáira is, mint elődeik.

Sok csecsemő mozgása is lassabban fejlődik a lezárások miatt. Egy kutatás kimutatta, hogy a „bezárt” csecsemők 12 hónapos korukban nagyobb arányban csak kúszni tudtak, mint azon társaik, akik nem élték át a lezárásokat. Valószínűleg ezek a csecsemők több időt töltöttek otthon a földön, a szüleikkel, akik otthonról dolgoztak, a testvéreikkel, akiket szintén nem engedtek ki, így sokkal kevesebb inger érte őket, mintha kivitték volna őket babakocsiban vagy a játszótérre – mondta Jonathan Hourihane a kutatásban részt vevő egyik professzor.

„Az intézkedések csökkentették az új érdekességekkel való találkozás lehetőségeit, amelyek mutogatásra késztethetik őket, valamint a szociális kapcsolatok gyakoriságát, hogy megtanuljanak integetni” – tette hozzá.

A kiemelt kép illusztráció. 

Ajánljuk még