„Az energiabiztonságot mind a villany, mind a gáz, mind az olaj tekintetében egész szabályozási rezsim szabályozza Magyarországon mind a feladatokat (1. szint), mind a cselekvési felhatalmazásokat (2. szint), mind pedig a konkrét vészhelyzeti forgatókönyveket (3. szint)” – írta közösségi oldalán Tóth Máté energiajogász.
Az olaj és a gáz esetén szerencsére készletezni is tudunk, és tesszük is, így ezeknél erre is kiterjednek ezek a jogi-szabályozási rezsimek, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség közreműködésével. Földgázban a 2006. évi XXVI. törvény rögzíti a biztonsági készletezés szabályait, míg a behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezése tekintetében a 2013. évi XXIII. törvény – áll a szakember bejegyzésében.
Ezeknek a végrehajtása a következő módon történik: a miniszter készíti el és tartja folyamatosan naprakészen az ellátás súlyos zavara esetén alkalmazandó készenléti tervet. Magyarország törvényi szinten definiálja, hogy mi az ellátás súlyos zavara, illetve mi a kőolaj- és kőolajtermék-ellátási válsághelyzet.
„Az ellátás súlyos zavara a kőolaj- vagy kőolajtermék ellátásának jelentős és hirtelen csökkenése, míg válsághelyzet, amikor a behozatal belföldi fogyasztáshoz mért csökkenése eléri a 7 százalékot, és a belföldi felhasználási igény csak a biztonsági kőolajkészlet terhére elégíthető ki.”
A kőolaj-készletezési törvény mondja ki, hogy a biztonsági kőolajkészlet mértékének minden év július 1-jétől a következő év június 30-ig meg kell felelnie legalább 90 napi átlagos napi nettó behozatalnak.
Ha a kőolaj- és kőolajtermék-ellátás és -fogyasztás egyensúlya felbomlik, és a felhasználási igények meghaladják a beszerzés lehetőségeit, a miniszter lép – fogalmazott. Ennek jogi eszköze a miniszteri rendelet, ahol az egyensúly helyreállításához szükséges és azzal arányos mértékű, fogyasztást korlátozó intézkedéseket rendelhet el.
Kapcsolódó tartalom
Következő szint, az ellátás súlyos zavara vagy az ellátási válsághelyzet. Ilyenkor a biztonsági kőolajkészletet a miniszter rendelete alapján szabad felhasználni. Ebben a rendeletben meg kell határozni a felhasználásra engedélyezett kőolaj, kőolajtermék megnevezését, mennyiségét, valamint a felhasznált készletek visszapótlásának határidejét, termékek szerinti összetételét.
Emellett meg lehet határozni a felhasználás célját, ütemét, elsőbbségi hozzáférést engedhet bizonyos felhasználóknak, korlátozó intézkedéseket rendelhet el, illetve a kőolaj-finomítóval rendelkező gazdálkodó szervezetek részére előírhatja a felhasználásra felszabadított készlet bérfeldolgozásának legkisebb hozamát és ütemezését.
„Jól látható módon egy fokozatos, ám a legrosszabbra is készülő jogi-szabályozási rendszerrel várja Magyarország az esetleges ellátási nehézségeket” – zárta bejegyzését Tóth Máté.