logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Hogy kerülhet duplájába az egy éve lefagyasztott Márton-napi liba? – sokkolja a németeket az élelmiszerek drágulása

| Szerző: hirado.hu
Egy frankfurti étteremtulajdonos a közelgő Márton-napra készülve fagyasztott libát akart vásárolni, ezért bement az egyik népszerűbb német szupermarket, az Edeka helyi üzletébe. Megdöbbenve tapasztalta, hogy az előző nap még 25 euróért (körülbelül 10 000 forint) kínált lengyel import fagyasztott liba aznap már 50,34 euróba (20 400 forint) került. Vagyis a kiskereskedelmi ár egyetlen nap alatt a duplájára nőtt, miközben a szárnyasokat – a címkéjük szerint – 2021 novemberében vágták le, és decemberben csomagolták. Hogyan kerülhet a duplájába valami, ami egy éve a fagyasztóládában hever? – teszi fel a kérdést cikkében a Focus Online.

A frankfurti vendéglős elmesélte a történetet a Süddeutsche Zeitung újságírójának, aki kérdéseivel felkereste az Edeka vevőszolgálatát. Az üzletlánc válaszában a madárinfluenzára hivatkozott, amely „készlethiányt okozott”. Közlésük szerint ezért kellett emelniük valamennyi szárnyas hústermékük – köztük az előre csomagolt gyorsfagyasztott áruk – árát.

Az Edekánál hozzátették: mindegyik németországi versenytársuk, vagyis az Aldi, a Lidl és a Kaufland is hasonló mértékben emelte árait.

Égbekiáltó különbségek a szupermarketek árai között

Az észak-rajna–vesztfáliai fogyasztóvédelmi szervezet (V-NRW) vizsgálatot indított az elszabadult élelmiszerárak ügyében – számolt be a Focus Online. A szervezet megállapította, hogy „az élelmiszerek árazása rendkívül átláthatatlan és spekulatív”. Egy kiló paradicsom például 1,11 és 22,17 euró (450–8900 Ft) közötti összegbe kerül, üzlettől függően.

„Az ilyen kirívó árkülönbségek a különböző szupermarketekben nem magyarázhatók kizárólag a magasabb termelési költségekkel, a felhalmozó vásárlással vagy az ukrajnai háború következményeivel”

– nyilatkozta a lapnak Wolfgang Schuldzinski, a V-NRW fogyasztói központjának vezetője.

Egy év alatt 20 százalékkal nőttek az élelmiszerárak Németországban

A Focus szerint nemcsak az aggasztó, hogy az áruházláncok bizonyos élelmiszerek esetében a magas inflációra hivatkozva igyekeznek növelni a nyereségüket (azaz ok nélkül is árat emelnek), hanem az is, hogy ez az egész élelmiszer-kereskedelemre igaz. A logikát az Edeka fagyasztott libáinak esetében láthatjuk: ha a versenytársak árat emelnek, az Edeka is emeli az árait – függetlenül attól, hogy a saját költségei indokolják-e ezt.

Összességében az élelmiszerárak Németországban sokkal gyorsabban emelkednek, mint az általános infláció üteme

 állapítja meg a Focus Online.

Kapcsolódó tartalom

Míg az általános inflációs ráta októberben 10,4 százalék volt Németországban, az élelmiszerek ára 20,3 százalékkal emelkedett az előző évhez képest. Április óta az élelmiszerárak meghaladják az általános inflációs rátát, és Európa-szerte is gyorsabban emelkednek, mint más országokban.

A német lap szerint további problémát jelent, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem néhány nagyvállalat kezében van: a piac 85 százalékát az Edeka, a Rewe, az Aldi, illetve a Schwarz-csoport (amelyhez a Lidl és a Kaufland tartozik) birtokolja, ami csökkenti az árversenyt.

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: EPA/Filip Singer)

Ajánljuk még