logo

Műsorújság

Rendkívüli

Lemondott Liz Truss brit miniszterelnök

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Bár az olajsztrájkok lecsengenek, az igazi válság „már úton van” Franciaországban

| Szerző: hirado.hu
A franciák többsége hevesen ellenzi Macron ötletét a nyugdíjkorhatár emeléséről, és az ország hangulatát a két éve tartó világjárvány, valamint az alacsony, illetve nem emelkedő bérek mellett újra felerősödő infláció borzolja, így az olajfinomítók dolgozóinak sztrájkja, ami kiterjedt a vasútra, a metróra, az iskolákra és más közszolgáltatásokra is, egy „új 1968” kezdete lehet – írta John Lichfield, aki a The Independent párizsi tudósítója volt.

Franciaország és Nagy-Britannia párhuzamos válságát elemezte a minap John Lichfield, aki húsz éven át volt a The Independent párizsi tudósítója. Megállapította: mindkét krízis a magas inflációs rátákból és a Covid-járvány visszaszorulásából fakad. Nagy-Britanniában a pénzügyi válságba csomagolt politikai válság azzal fenyeget, hogy tönkreteszi a magánnyugdíjrendszert, amelytől milliók függenek, de Nagy-Britannia eddig megúszta a polgári zavargásokat – emelte ki Lichfield az unherd.com-on megjelent cikkben.

Franciaországban azonban a múlt kedden mintegy kétszázezer ember volt az utcán: az olajfinomítók dolgozóinak magasabb bérekért folytatott sztrájkja miatt kevés a benzin és a gázolaj, a sztrájk kiterjedt a vasútra, a metróra, az iskolákra és más közszolgáltatásokra is.

Egyesek szerint ez egy „új 1968” kezdete lehet, általános lázadás kezdetét jelentheti mind az utcákon, mind a parlamentben, és tönkre teheti Emmanuel Macron elnök második ciklusát – folytatta a szerző.

Egy tüntető közlekedési jelzõtáblákat dob a rohamrendőrök felé a francia szakszervezetek országos munkabeszüntetésének idején Párizsban 2022. október 18-án. A sztrájkkal a francia szakszervezetek az évtizedes rekordokat döntõ infláció miatt akarnak jelentõs béremeléseket elérni. A sztrájkban alapvetõen a közszolgáltatások dolgozói, azaz iskolai alkalmazottak és tömegközlekedésben dolgozók vesznek most részt, csatlakozva a hetek óta tiltakozó olajipari munkásokhoz, akik az ország benzinkútjain okoztak komoly fennakadásokat. MTI/EPA/Christophe Petit Tesson

Hozzáfűzte ugyanakkor, van egy alapvető különbség a Franciaországot és Nagy-Britanniát sújtó válságok között: ami az Egyesült Királyságban történik, az bizarr és példátlan, ami Franciaországban történik, az többé-kevésbé normális, Macron első hivatali ideje is tele volt ilyen tiltakozásokkal.

Kapcsolódó tartalom

A mostani francia sztrájkokban azonban viszonylag kevesen vettek részt, és lassan le is csengenek, a hét finomítóból csak kettő van még mindig blokkolva, a töltőállomások üzemeltetése lassan visszatér a normális kerékvágásba, több szakszervezet már aláírta a bérmegállapodásokat. Csakhogy ezzel még nincs vége, veszélyes kihívást jelentenek Macron számára a nukleáris ipar munkavállalói – fejtegette Liechfield. Rámutatott: Franciaország 56 atomreaktorának valamivel kevesebb mint fele már le van zárva sürgősségi javítások és rutinszerű karbantartás miatt, és a sztrájk késlelteti az újranyitásukat. Ha a sztrájk folytatódik, ezen a télen széleskörű áramkimaradásra kerülhet sor.

Macron ragaszkodik ahhoz, hogy márciusig keresztülviszi terveit, amelyek szerint 2027-ig 62-ről 64 évre emelné a francia nyugdíjkorhatár alsó határát. Bár Macron elképzelése mellett jó érvek szólnak, hiszen Franciaországban a legalacsonyabb a nyugdíjkorhatár az EU-ban, de politikai szempontból veszélyes, sőt vakmerőség lenne most ehhez hozzányúlni. A kormánynak nincs többsége, és az ország hangulatát a két éve tartó világjárvány, valamint az alacsony illetve nem emelkedő bérek mellett újra felerősödő infláció borzolja – magyarázta a szakértő.

Szerinte mivel a nyugdíjakkal kapcsolatban a franciák többsége hevesen ellenzi Macron ötletét, így az igazi válság, mind az utcán, mind a parlamentben, „már úton van”.

Ajánljuk még