logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Túl drágává válik az elektromos autózás?

| Szerző: hirado.hu
Amennyiben a piac törvényei érvényesülnek Németországban, egyáltalán nem biztos, hogy tovább folytatódik az elektromos autók térnyerése – állapította meg az egyik legjelentősebb német autópiaccal foglalkozó intézet. A folyamatosan növekvő elektromosáram-árak, a csökkenő állami szubvenciók és a gyártók áremelései egyre nehezebbé teszik az energiaátmenetet az utakon. 

 

A német CAR Intézet azt vizsgálta egyik legújabb tanulmányában, hogy a benzines vagy az elektromos autók használata éri meg jobban pénzügyileg a tulajdonosok számára. Az eredmények szerint a piac tovább drágítja a hagyományos meghajtású autók használatát, vagy az erőltetett energiaátmenet kudarcba fullad az utakon.

Várkonyi Gábor autópiaci szakértő arra is figyelmeztet, hogy a folyamatok a döntéshozókat egy szubvenciós spirálba is kényszeríthetik.

Eddig az egyik legfőbb érv az elektromos autók mellett az volt, hogy habár lényegesebben drágábbak, de az üzemeltetési költségek jóval alacsonyabbak. Ezzel kapcsolatban az intézet elemzése ugyanakkor az erőszakos zöldátmenet híveinek meglehetősen nyugtalanító eredményeket közölt. Az előző megállapítás ugyanis eddig is csak amiatt volt igaz, hogy a zöldátmenet mellett elkötelezett német kormány – nem egyedüliként Európában – a piaci folyamatok kiiktatásával tudta mesterségesen alacsonyabban tartani az elektromos autók költségeit.

A CAR véleménye szerint az egyre inkább dráguló áramárak miatt 2023-ban fordulóponthoz érkezhet az elektromos autók piaca Németországban.

A számításaik szerint ugyanis addigra teljesen összeomlik az elektromos autók üzleti haszna. Az állam csökkenti az elektromos autók vásárlásnak támogatását, a növekvő áramárak pedig egyértelműen a benzines autók felé billentik a mérleg nyelvét. Az intézet számításai szerint az 1,87 eurós literenkénti benzinár és 32 eurócentes kilówattóra áramköltség (utóbbi csak a lakossági áram ára, sok töltőállomáson már most is közel 90 eurócent egy kWh áram) mellett még előnye van az elektromos autóknak havi üzemanyagköltségben.

Itt ugyanakor megjegyzendő, hogy ez csak a számításban vizsgált autókra – Fiat 500, Opel Mokka, Tesla 3, BMW 3 – igaz, a drágább elektromos autók esetében akár még ennél az áramköltségnél is nagyobb lehet a fenntartási költség, mint benzines társaiké.

Kapcsolódó tartalom

Amennyiben viszont az elektromos áram ára eléri az 50 eurócentet kilowarttóránként, akkor megfordul a helyzet, és a benzines autók fenntartása még 2 eurós literenkénti benzinárnál is kedvezőbb lenne.

„Mindezt úgy, hogy így is milliárdokkal szubvencionálják az elektromos autózást, és az autókat hajtó áram nem tartalmaz jövedéki adót” – írja Várkonyi.

Ugyanakkor azt is fontos megjegyezni, hogy a CAR számításai nem tartalmazták sem a gyorstöltési költséget, sem az otthoni napelemes áram árát, sem az autók közötti tetemes beszerzésiár-különbségeket.

Kapcsolódó tartalom

Várkonyi Gábor az is hozzáteszi, hogy problémát jelent az elektromos autózás elterjedése előtt az is, hogy számos gyártó eleve megemelte az elektromos autóik listaárát, a Ford például arról adott ki nyilatkozatot, hogy számításai szerint az elmúlt két évben az akkumulátorok ára 144 százalékkal emelkedett, és a gyártásuk szempontjából kritikus nyersanyagok ára szintén, és ezt kénytelenek beépíteni az áraikba.

A VW konszern „olcsó” elektromos belépőmodellje, ami 20 ezer euró (8,1 millió forint) környékére volt árazva, az autógyártó saját bevallása szerint inkább 26 ezer euró (10,05 millió forint) környékén adható el a jelenlegi tervek szerint.

Kapcsolódó hírek

Lítiumadó bevezetését szorgalmazza Kalifornia állam
Az Amerikai Egyesült Államokban található Kalifornia állam csütörtökön hagyta jóvá azt a tervezetet, amely szerint megadóztatja az elektromos járművek akkumulátorainak lítiumát, hogy bevételre tegyen szert egy környezetvédelmi helyreállítási projekthez. A döntés annak ellenére született meg, hogy az iparág képviselői hátrányosnak ítélik meg – <a href="https://www.reuters.com/business/sustainable-business/california-approves-lithium-tax-despite-industrys-warnings-2022-07-01/">számolt be a Reuters.</a> A januártól bevezetendő adó egy úgy nevezett átalányadó lesz, amit a lítium tonnánkénti mennyiségére vetnek ki.
Külföld
Léket kaphat az EP terve: Németország után Olaszország sem támogatja a belső égésű motorok 2035-os kivezetését
Olaszország sem támogatja, hogy 2035 után ne lehessen belső égésű motorral hajtott új járműveket értékesíteni az Európai Unió tagállamaiban. Az olaszok öt évvel kitolnák ezt a határidőt. Ezt a javaslatot még négy uniós tagállam támogatja, így minden jel szerint Európai Parlament által felvázolt menetrend nem valósul meg eredeti formájában – írta a Reuters. &nbsp;
Külföld

Ajánljuk még