A fiatalabb generáció kevesebb alkoholt fogyaszt Japánban, mint szüleik, és ezt az állam adóból származó bevételei bánják. Az ivás fellendítésének érdekében a nemzeti adóhivatal ezért országos versenyt hirdetett a tendencia megfordítására.
A kampány a Sake Viva! – Éljen a Szaké! – nevet viseli. A versenyben 20 és 39 év közötti fiatalokat kérnek fel arra, hogy dolgozzanak ki üzleti terveket az alkoholkereslet beindítására – legyen szó japán szakéról (rizsbor), whiskyről, sörről, vagy borról. Az indulóktól promóciókat, márkaépítési ötleteket, illetve akár mesterséges intelligenciát tartalmazó modern terveket várnak.
Egy induló például azzal az ötlettel állt elő, hogy virtuális valóságban a felszolgálók híres színésznőket alakítva digitális hoszteszként tálalják az alkoholos italokat a vendégeknek.
Az adóhivatal adatai azt mutatják, hogy amíg az emberek 1995-ben átlagosan évi 100 liter szeszt fogyasztottak, ez a mennyiség mára személyenként 75 literre esett vissza.
A felhívásra adott reakciók a japán média szerint vegyesek voltak, sokan éles kritikával illették az függőséget okozó szokás népszerűsítésére tett ajánlatot.
Az alkoholra kivetett adókból származó bevételek az évek során a The Japan Times szerint 1980-ban az állami bevétel 5 százalékát tették ki, ez azonban 2020-ra 1,7 százalékra esett vissza.
(A címlapfotó forrása: MTI/EPA/Filip Singer)