Az olajvezeték-hálózat üzemeltetője még múlt csütörtökön, augusztus 4-én leállította az orosz nyersolaj szállítását – olvasható a Transznyeft keddi közleményében.
Csehország és Szlovákia mellett Magyarország felé is leálltak a szállítások a Barátság-kőolajvezetéken.
A vezeték ezen szakaszán átlagosan napi 250 ezer hordó kőolaj érkezik Oroszországból, amit döntő részben a Mol és a lengyel PKN Orlenhez tartozó Unipetrol vásárol meg – közölte a Világgazdaság (VG). A vezeték északi szakaszán keresztül gondtalan az áramlás, így Lengyelország és Németország nem érintett.
Transznyeft: Az uniós szankciók miatt állt le a szolgáltatás
A nyersolajvezetéket üzemeltető Transznyeft szóvivője szerint az uniós szankciók azok, amelyek akadályozzák az orosz tranzitfizetést. Ennek következtében a tranzitdíjakat fedező tranzakció nem történt meg a szükséges időpontban az orosz Transznyeft és az ukrán Ukrtransznafta között. Az orosz vállalat közlése szerint előre átutalta az augusztusi tranzitdíjat Ukrtransznaftának, de a pénz nem érkezett meg, ugyanis
az ukránok a szankciókra hivatkozva visszaküldték az előre kifizetett tranzitdíjat a Transznyeftnek
Az Origo információi szerint a Mol felajánlotta, hogy kifizetik a tranzitdíjat, de nem kaptak választ az ukrán partnertől. Ezt a hírt a Mol Zrt. megerősítette a VG-nek adott válaszában.
A vállalat közlése szerint:
„a Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzit díj kifizetése kapcsán.”
Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.
A bejelentést követően a WTI típusú nyersolaj ára ismét a hordónkénti 92 dollár (35 ezer 700 forint) felé tart.
A Transznyeft állítólag alternatív lehetőségeken dolgozik a pénzeszközök átutalására.