logo

Műsorújság

Rendkívüli

Lezuhant egy kisrepülő Érsekújváron, egy ember meghalt

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Brit történész: Amikor a globális gazdaság eszméje összeomlóban van, a történelem adhat válaszokat

Olyan időket élünk, amelyeket közvetlenül hasonlíthatunk a múlt nagy válságaihoz, mint példul a francia forradalom, és csak remélhetjük, hogy nem olyan lesz, mint a világháborúk időszaka. A brüsszeli elképzelések szerinti szabályokra alapozott világrend „a madarak eledele”, a globális gazdaság eszméje összeomlóban van. Ebben a helyzetben a történelemhez kell fordulnunk válaszokért – jelentette ki David Starkey brit történész a Kossuth Rádió Vasárnapi újság című műsorában.

 

Már néhány napot eltöltött itt Magyarországon. Észrevette, hogy egy olyan országba érkezett, amelyet a nyugati médiában és valószínűleg sok brit médiumban is gyakran autoriter rezsimként ábrázolnak?

– Nem, éppen ellenkezőleg, ugyanis szabad vitában lehetett részem. Megkérdeztem valakitől, hogy mondhatok-e ezt vagy azt, és a válasz mindig az volt, hogy csak rajta! Nem éreztem semmiféle aggályt a személyemmel, a mondanivalómmal vagy bármi egyébbel szemben. Viszont feltűnt valami, ami szerintem rendkívüli. Legutóbb több mint 15 éve jártam Budapesten, talán még a kilencvenes évek közepe volt.

„Akkoriban Buda egy romhalmaz volt, ronda. Most viszont egy olyan várost látok, amelyet tudatosan építenek újjá, mégpedig olyan módon, amit soha korábban nem láttunk.”

Úgy építik újjá (a Várat), hogy amennyiben lehet visszahozza azt, ami volt a szörnyű világháborús ostrom előtt. Egy meggyőződést és aktív képzelőerőt tükröz, elhatározást és hitet a hely szellemiségében, a szépségben, a történelmiségben, a magyar múlt szellemeiben.

Ha pedig a mai időket, amelyeket élünk megpróbálja geopolitikai és egyben történelmi összefüggéseibe helyezni, olyan idő ez, amelyet körbevesz a bizonytalanság. Bizonytalanság van a biztonságot illetően, de egyben egzisztenciális bizonytalanság is. Van olyan történelmi idő, amivel össze tudná vetni? Ez az időszak pedig az igazi bizonyítéka annak, hogy a „történelem vége” elmélet végképp vereséget szenvedett…

– Ami teljesen abszurd volt. Én csak egy kijelentést látok nagyobb ostobaságnak, mint a „történelem vége” kifejezés: azt, hogy „minden ember szabadnak és egyenlőnek születik”. Ez egy buta egyenlősítő állítás, és bomlasztó is. Azt hiszem, igaza van, hiszen ma olyan időket élünk, amelyeket közvetlenül hasonlíthatunk a múlt nagy válságaihoz, mint a francia forradalom. Csak remélhetjük, hogy nem olyan, mint a világháborúk időszaka. Minden olyan biztos pont, amelytől azt várták, hogy örökre megoldást jelent – ahogy Francis Fukuyama írásában, A történelem végében szerepel – tévedésnek bizonyult. Az ENSZ egy abszurdum, az emberi jogok egyetemes nyilatkozata annyit sem ér, mint a papír, amire írták. A szabályokra alapozott világrend elképzelése a madarak eledele, a globális gazdaság eszméje összeomlóban van. Ebben a helyzetben azt kell tennünk, hogy a történelemhez forduljunk válaszokért.

A történelem az egyetlen, amiben fogódzót és megegyezést találhatunk arra, hogy mik vagyunk emberként, társadalomként, hogy mit akarunk, mit tartunk értéknek, és, hogy milyen irányban haladunk.

Ezt Isten nem adja meg, de az egyetemes jogok elképzelése sem. Az olyan absztrakt eszmék, mint a kommunizmus pláne biztosan nem szolgál válasszal. Önöknek minden tapasztalata megvolt, milyen szörnyű az, amikor egy társadalmat olyan elvont doktrínák alapján akartak újraformálni, mint a kommunizmus. Önök tudják, hogy mennyire romboló, erőszakos, miképpen pusztítja az emberi kapcsolatokat, és mily mélységesen gonosz, nyomasztó. Viszont ezzel együtt az olyan megoldások sem bizonyultak működőképesnek a történelem alapján, mint a Habsburg-típusú monarchia. Szóval a választ csak a történelem adhat, na persze, ha egyáltalán találunk olyan létformákat, ami képes magába foglalni a mai tényezők széles körét. Az előző napon folytattam nyilvános vitát az amerikai John Fonte professzorral. Azt próbáltam neki elmondani, hogy az amerikai forradalom alapvető doktrínája, miszerint mindenki szabadnak és egyenlőnek születik, és alapvetően mindannyian ugyanolyanok vagyunk, egy tévedés. Mindannyian különbözőek vagyunk, eltér a történelmünk, és mindenekfelett eltér az elképzelésünk arról, hogy mi az emberség.

Ezek a különbségek pedig megtestesülnek a társadalom természetében, vagy éppen egy gondolkodásmódban, legyen az brit, vagy más…

– …német, francia és a többi. Ezért is tartom abszurdnak azt, amit Európai Uniónak tekintünk. Először is, az EU gyűlöli a nemzet eszméjét. Ezt teljesen tudatosan megtalálja az 1950-es Schumann-nyilatkozatban, amit az alapításkor adtak ki. Egyrészt azt, hogy tudatosan antidemokratikus, másrészt, hogy nemzetállam-ellenes. A harmadik pedig, hogy kezdettől fogva britellenes, ami magában hordozta azt a katasztrofális véget, amit a Brexit jelentett. Ez az unió elutasítja, hogy elismerje a gyökeres eltéréseket.

„Most az ukrajnai háború miatt óriási válság van, ami életről és halálról szól, érinti a gazdaság alapjait, az energiaellátást. Ilyenkor pedig az emberek nem az Európai Bizottság abszurditásával vannak elfoglalva, vagy az elnökével, aki egy bukott német védelmi miniszter.”

Az emberek az országokra figyelnek, és minden egyes ország saját maga sorsáról kell, hogy döntsön. A politikusok felelőssége nem a világ felé áll fenn, hanem saját polgárai felé, akik megválasztották. Nincsenek univerzális szabályok, Orbánnal is az a baj, hogy egy csapat nemzetközi személyiség között a szélre szorul, mert azok úgy döntöttek, hogy csak egyféle módon lehet a dolgokat intézni.

Akinek pedig van víziója, vagy éppen önbizalma megkapja a bélyeget, azonnal megkapja, hogy rasszista, vagy idegengyűlölő. Ahogy ön is megkapta a bélyeget, merthogy nyilvánvalóan egy szókimondó embernek számít. Már utalt az Egyesült Államokra, a társadalom ottani állapotára. Itt behozhatjuk a politikai korrektség kifejezést, vagy a woke kifejezést is igen…..Szóval a politikai korrektség egyfajta öncenzúrát is jelent. Miként tekint ezekre a társadalmi változásokra?

– Katasztrofálisnak gondolom, merthogy visszacsinálnak mindent, ami a nyugati civilizáció alapját adja. A kreativitás szintjei, a társadalmi változás és gazdasági fejlődés mértéke, a társadalmi igazságosság szintjei, vagy éppen az egészségügyé, bárhova is tekint azt látja, hogy az emberiség sokkal többet ért el az elmúlt 500 évben, mint a korábbi sok-sok évezred alatt. Miért itt történt ez meg, a világnak ezen a kicsinyke szeletén? Azért, mert itt tudtuk kialakítani a felelősségteljes szabadság közegét. Kifejlesztettük a kritika és érvelés képességét, de nem csak annyiból áll, hogy vég nélkül vitázunk szavak jelentésén, hanem, hogy ez patriotizmust is jelentsen. Mi Nagy-Britanniában a XVI. században hoztuk létre az érvelés egy gyökeresen új módját, aminek a lényege az volt, hogy ne csak azt kérdezzük, elviekben helyes-e egy dolog, vagy, hogy Isten szemében helyes-e, illetve valami elvont rendszer jegyében helyes-e, hanem egyszerűen annyit kérdeztünk, „működik a gyakorlatban?”. Ez a tapasztalati tudás, ami alapja a tudománynak és technológiának, és mindezt a kritikai szabadságra alapozva.

Így persze a wokeizmus nem hisz a szabadságban, mert a woke egy ideológia, a woke, illetve politikai korrektség egy vallásfilozófiai rendszer.

Mi lehetne abszurdabb annál, mint azt mondani, hogy ha azt mondom nő vagyok, akkor nő vagyok? Még akkor is, ha szakállam és férfi nemi szervem van, ha én azt mondom, akkor is nő vagyok. Ez megfelel – és remélem, nem mélyen hívő katolikus – de szóval ez az átlényegülésnek feleltethető meg. Vallásos emberként hihet ebben. Viszont az az állítás, hogy egy férfiből nő lehet, vagy nőből férfi, – bár úgy tűnik a nők kevésbé akarnak férfivá válni, vajon miért… – de a lényeg, hogy ez a tényeknek való ellenszegülés, és tapasztalatilag abszurd. És a woke többi érve is ugyanilyen: empirikusan abszurd. Az a gondolat, hogy a nyugat eredendően rossz, valamint, hogy a fehér kultúra rossz, és eredendően elnyomó jellegű, nyilvánvalóan és tapasztalatilag is hazug. Amit pedig elvárnak tőlünk az, hogy hamis dolgokban higgyünk, és elnézést kérek, de a woke – ha képes diadalmaskodni – egyet jelent a nyugati civilizáció kreativitásának végével. Ennyire egyszerű, a választás rajtunk áll!

Ajánljuk még