A lap bizalmas részleteket tudott meg egy tíz nappal ezelőtt tartott vészhelyzeti tervezési gyakorlatról, amelyet az összes jelentős állami ügynökség és a kormány részvételével tartottak meg. Az ír környezetvédelmi, éghajlatvédelmi és kommunikációs minisztérium (DECC) május 26-án a nemzeti vészhelyzeti koordinációs központban bizalmas megbeszélést tartott, melyet olajveszélyhelyzeti gyakorlatnak neveztek el – ismertette az Irish Independent.
Páratlan intézkedések, páros rendszámok
A magas szintű tervezési gyakorlat résztvevői olyan forgatókönyveket kaptak, amelyek az üzemanyag-ellátási hiány különböző eseteit dolgozták fel. A forgatókönyv szerint szeptemberben 20 százalékos, decemberben pedig 35 százalékos gázolajellátási hiány lép fel. A harmadik és legszélsőségesebb,
2023 februárjára tervezett forgatókönyv szerint a gáz- és olajellátás már nem tudja kielégíteni a villamosenergia-termelés vagy a silóvágásra készülő gazdák igényeit
sem.
A lap szerint egy országos üzemanyagválság esetén a megvitatott vészhelyzeti intézkedések között szerepelnek a következők:
- Minden nem létfontosságú dolgozót arra utasítanak, hogy otthonról dolgozzon.
- Korlátozzák a nem létfontosságú gépkocsik közlekedését.
- Szigorúan korlátozzák az autósok által egyszerre megvásárolható üzemanyag mennyiségét.
- Az autópályákon azonnali és szigorú sebességkorlátozás lép életbe.
- A tervben szerepel egy olyan vészhelyzeti rendszer bevezetése is, amely szabályozná, hogy a páratlan, illetve a páros rendszámú autókkal mely napokon közlekedhetnek vagy tankolhatnak tulajdonosaik.
A vészhelyzeti terv, ha végrehajtják, az alapvető szolgáltatásokat és a kritikus helyzetben lévő munkavállalókat helyezi előtérbe.
Michael McDowell: Ireland is drifting towards permanent energy crisis, via @IrishTimesOpEd https://t.co/jVk5kg55Lq
— Irish Times Opinion (@IrishTimesOpEd) June 4, 2022
Ha Írországban üzemanyag-fejadagot kell bevezetni, a fogyasztókat négy kategóriába sorolnák. Az első csoportba a létfontosságú dolgozók, például a mezőgazdasági termelők és az élelmiszer-termelők tartoznak. A negyedik csoportba azokat az autósokat sorolták, akik nem létfontosságú utakat tesznek meg.
Csak a kijelölt kritikus töltőállomásokon – amelyekből körülbelül száz van az országban – lesz üzemanyag.
A kijelölt töltőállomások csak a sürgősségi és létfontosságú szolgálatok és munkavállalók számára biztosítanának üzemanyagot.
Breitbart: Ezt érték el a klímaőrültek
A Vlagyimir Putyin orosz elnök ukrajnai inváziója miatt az Oroszország és a Nyugat közötti ellenséges viszony világszerte komoly fennakadásokat okoz a fosszilis tüzelőanyagok ellátásában, miközben
az európai klímaőrült tüntetők néha az alapvető olajinfrastruktúra blokkolásával is hozzájárulnak a helyi hiányhoz
– vázolja fel a fenti intézkedési tervezetet elemző cikkében a Breitbart.
„Bár továbbra is nagyon valószínűtlen, hogy az üzemanyag-ellátás csökkenését tapasztaljuk, bölcs dolog, hogy mi és a kormány vészhelyzeti tervezésbe kezdjünk” – idézi a lap Kevin McPartlant, a Fuels for Ireland vezérigazgatóját, aki azt is hangsúlyozta, hogy Írország készletszintjei jelenleg nagyon jók.
Időközben Olaszországban már megkezdték a légkondicionáló berendezések használatának korlátozását,
és a középületek, kormányhivatalok és iskolák fűtésének korlátozását lefeljebb 25 Celsius-fokos hőmérsékletre. Erre alig néhány héttel azután került sor, hogy a Brüsszel elkötelezett híveként ismert kormányfő, Mario Draghi közölte a nyilvánossággal, hogy a nyár folyamán Ukrajnában választaniuk kell a légkondicionáló vagy béke között – bár az ország tisztviselői az egyoldalú intézkedésükből ítélve úgy tűnik, hogy ezt a kérdést valójában soha nem akarták a nyilvánosság elé tárni.
A Breitbart információiból tehát arra lehet következtetni, hogy az írországihoz hasonló kormányzati stresszteszteket más európai államokban is bevezethetik.
Hárít a kormány
Magas rangú kormányzati források mindemellett az Irish Independentnek azt mondták, hogy
a találkozón megvitatott mértékű üzemanyagválság valószínűsége igen csekély.
For many, being home-bound this winter has meant much higher fuel bills, sitting in uncomfortable, cold conditions. With 1.5 million Irish homes considered “energy inefficient” needing upgrades between now and 2050, how are we going to achieve this and who will pay for it? pic.twitter.com/yU1nN7srod
— The Eco Eye Team (@EcoEye) March 1, 2021
A The Irish Times cikkében megszólaló kormányzati források igyekeztek degradálni a kiszivárogtatott dokumentum jelentőségét. Kormányzati források szerint Írország meglehetősen jól elszigetelt az üzemanyag-ellátási sokkokkal szemben, a kormány pedig nem tervezi, hogy vészhelyzeti terveket kellene végrehajtania.
Címlapfotó: Az Írországból Észak-Írországba belépőket köszöntő táblán átfestett észak szó Londonderry közelében 2019. március 1-jén (Fotó: MTI/EPA/Neil Hall)