Megkezdődött tegnap a svájci Davosban a Világgazdasági Fórum, amelyen a korábban napirendre tűzött témák – egyebek között a gazdaság helyreállítása és az éghajlatváltozás – mellett a résztvevők a háborús helyzetet is megvitatják. És miként az elmúlt években rendszeresített klímacsúcsok, illetve a környezetvédelmet is zászlajukra tűző gazdasági konferenciák alkalmával, a sajtót és a közösségi médiafelületeket ezúttal is ellepték a több száz magánrepülő és üzemanyagégető luxusgépjármű érkezéséről értekező beszámolók.
„Gyülekezik a benzinzabáló limuzinelit a Világgazdasági Fórumon, hogy kioktassa a munkásosztálybelieket a szén-dioxid-kibocsátásról”
– fogalmazott a Linkedin-en közzétett posztjában Pierre Poilievre kanadai miniszterelnök-jelölt, azóta felkapott bejegyezését a davosi konferenciára igyekvők jellemzően masszív és méretes személyautókból álló gépkocsikonvojáról készült videóval illusztrálva. A politikus hozzáfűzte: ha kormányfővé választják, „egyetlen miniszter vagy vezető kormánytisztviselőt sem lesz ott ezen a konferencián”.
A témában közzétett posztok és sajtóbeszámolók szerint az esemény idejére – ahogyan történt ez a korábbi konferenciák esetében is – a magánrepülőgépforgalom is jelentősen megélénkült Davos és Zürich környékén.
„Itt vagyunk egy magánrepülőtéren Davos közelében, ahol a WEF résztvevői vannak, több tucat magánrepülőgép van itt. Míg nekünk nem szabad repülnünk és bogarakat kell ennünk. A helyiek szerint sokan repültek ide Davosba tegnap, jellemzően helikopterrel” – olvasható a Twitteren.
Noha a jelenleg zajló, a kitűzött klímacélokról is értekező davosi konferenciával kapcsolatosan a sajtó még nem rukkolt elő a politikai delegáltakhoz köthető környezetszennyezésről, a korábbi klímacsúcsokat követően számadatokkal is igyekeztek megvilágítani a résztvevő zöldszónokok hipokrizmusát.
Így a tavaly novemberi glasgow-i klímacsúcsra érkezett 400 magángép – legalábbis a Sunday Mail által akkor megkérdezett szakértők számítása szerint – megközelítőleg 13 ezer tonna szén-dioxidot eregetett a levegőbe, ami több mint 1600 skót lakos éves kibocsátása, holott számos út kiváltható lett volna menetrend szerinti járatokkal is. A találkozón mintegy 200 ország politikusai és üzletemberei értekeztek az üvegházhatású gázok mérséklésének lehetőségeiről, aminek fő tényezői a 2015-ben Párizsban megcélzott keretek szerint éppen a nagyfokú közúti és légi forgalom – írják.
A V4NA egy évvel korábban pedig, a világelit akkori éves davosi tanácskozása után arról írt, hogy
a Világgazdasági Fórum alatt a szokásos forgalomhoz képest 1500-zal több járat közlekedett Zürichből és Davosból, ami nagyjából a duplája volt a mindennapokon megszokott forgalomnak.
Szakértői vélemények, illetve a privatfly.com elemzése alapján a nemzetközi hírügynökség levezette, hogy ha a davosi világgazdasági fórum 3000 meghívottjának mindegyike csak három órát repül magángépen a klímakonferenciára, akkor a környezetvédelem jegyében – meglehetősen képmutató módon – összesen több mint 18 millió kilogrammnyi szén-dioxiddal terhelik a Föld légkörét.
„Természetesen nem mindenki utazott magángéppel, de mások viszont ennél jóval többet voltak a levegőben privát gépeiken. Ha a világelit tagjai mindannyian kereskedelmi járatokkal utaznának Svájcba, akkor a fórumon akár 76 ezer ember is részt vehetne, akkor sem terhelnék annyira a környezetet, mint a magánrepülőkkel” – mutatott rá a V4NA.
Ismeretes, a Világgazdasági Fórumot eredetileg január 17-21. közötti időpontra tervezték, de a koronavírus kései változata, az omikron terjedése miatt ezt elhalasztották. A konferencia éves találkozóit rendre januárban Davosban szokták megtartani, ez alól csak a 2002-ben New Yorkban megrendezett tanácskozás volt kivétel. A szervezők akkor a találkozó helyszínének megváltoztatásával fejezték ki az amerikai város iránti szolidaritásukat a 2001. szeptember 11-i terrortámadás után.
Az idei, május 26-ig tartó fórum első napján szólalt fel Volodimir Zelenszkij ukrán elnök is.
Címlapfot: MTI/EPA/Keystone/Gian Ehrenzelle