Az Ázsiából az Egyesült Államok nyugati partjára tartó tengeri szállítmányozási útvonalon az azonnali árak a kínai holdújévi ünnep előtt ugyan már 4 százalékkal emelkedtek, de valószínűleg már nem várható további árnövekedés, mivel a gyárak bezárnak, a gyártás szünetel, mert ebben az időszakban százmilliók utaznak, hogy családjukkal ünnepelhessenek. Azonban a légi szállítás, mely alternatíva a karanténkorlátozások miatt Kína néhány nagy kikötőjében feltorlódott áruk továbbszállítására, akár 50 százalékkal is növekedhet – mondták el elemzők a CNBC-nek.
2022 úgy kezdődik, ahogy 2021 véget ért – káoszban
Vasárnap, kevesebb mint két héttel a téli olimpia előtt a pekingi hatóságok új korlátozásokat vezettek be. Bár a kikötők még nyitva vannak, a jelenlegi korlátozások, mint például a kötelező karantén és a tesztelés továbbra is lassítja a szállítást, és késéseket okoz.
Kína legfontosabb intézkedése jelenleg, hogy korlátozza a koronavírus-fertőzések terjedését a februárban kezdődő téli olimpia és a közelgő holdújév előtt.
„A termékek felhalmozódnak a kikötőkben, a hajóknak tilos a belépés. 2022 úgy kezdődik, ahogy 2021 véget ért – káoszban” – véleményezte a kialakult nehézségeket Atul Vashistha, a Supply Wisdom ellátási lánc tanácsadó cég alapítója és elnöke a CNBC-nek.
Kapcsolódó tartalom
Emelkednek a szállítmányozási díjak
A meghosszabbított holdújévi ünnep előtt Kínában a légi fuvardíjak megugrottak, és egyes szállítmányozócégek felfüggesztették szolgáltatásaikat, ismét a túlterhelt ellátási láncokra helyezve a reflektorfényt: a tengeri szállítmányozás azonnali árai 4 százalékkal emelkedtek az Ázsiából az Egyesült Államok nyugati partjára tartó útvonalon, azonban nem valószínű további áremelkedés, mivel a holdújévi ünnep közeledtével a gyárak hosszabb időre leállnak. A légi szállítási árak azonban továbbra is magasak: a Freightos Air Index szerint a Kínából Észak-Európába irányuló árfolyam 9,59 dollár/kilogram volt január közepén, ami több mint 50 százalékos emelkedést jelent a január eleji 6 dollár/kilogram alatti árfolyamhoz képest.
Kína zéró toleranciája a Coviddal szemben nagy hatással lesz a globális ellátási láncokra.
Már az omikron koronavírus-változattal kombinált karácsonyi időszak miatt is stresszesek voltak, de a kínai kikötői problémák új szintre emelik ezeket a bonyodalmakat – mondta John Ferguson, az Economist Impact agytröszt globalizációval, kereskedelemmel és pénzügyekkel foglalkozó vezetője az CNBC-nek.
„Kína zéró Covid-stratégiája kulcsfontosságú, mivel a további járványok további bezárásokat vagy elzárásokat eredményeznek a gazdaságilag fontos területeken. Tekintettel arra, hogy Kínában közeleg a téli olimpia, valamint fontos politikai események az év későbbi szakaszában, Kína feladhatja ezt a stratégiáját 2022-ben” – mondta Ferguson.