logo

Műsorújság

×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

A kapitány, aki elsőnek hagyta el a süllyedő hajót – tíz éve süllyedt el a Costa Concordia

| Szerző: hirado.hu
A világ egyik legnagyobb tengerjárója, az olasz Costa Concordia 2012. január 13-án a toszkán Giglio-szigeténél futott rá egy sziklára, amely meglékelte, és elsüllyedt. A tragédiában harmincketten vesztették életüket, köztük egy magyar hegedűművész is.

 

 

A baleset teljes mértékben megelőzhető lett volna, hiszen a Tirrén-tenger azon szakaszán nyugodt idő volt, a látási viszonyokat semmi sem korlátozta. A kapitány, Francesco Schettino parancsára éjfél előtt két órával a hajó erősen megközelítette a szigetet, s ennek következtében zátonyra futott.

A Costa Concordia a baleset után (Fotó: MTI/EPA/Maurizio Degl’Innocenti)

A szikla 50 méteres rést vágott a hajótestbe, aminek hatására az óceánjáró a parttól mindössze 100 méterre az oldalára borult. Később kiderült, hogy semmilyen hajózási útvonal nem volt a közelben, a hajózási társaság biztonsági előírásai kifejezetten tiltották az ilyen jellegű manővereket.

Az oldalára dőlt Costa Concordia olasz óceánjáró luxushajó törzsébe szikladarab ékelődött (Fotó: MTI/EPA/Maurizio Degl’Innocenti)

A Costa Concordia fedélzetén a baleset pillanatában 4229 személy tartózkodott, ebből 3209 turista a világ 62 országából. Az utasok és a személyzet között voltak magyarok is, akik közül sajnos nem mindenkinek sikerült megmenekülnie. A tragédia 32 ember életét követelte – közöttük a hajón dolgozó Fehér Sándor hegedűművészét is, aki az óceánjárón utazó gyerekek mentése közben halt meg. 157 utas súlyosan megsérült.

A tragédia után a magyar hegedűművészt az óceánjáró hőseként emlegették, aki síró gyerekeket nyugtatgatott, és adott fel rájuk mentőmellényt.

Miután a hajó dőlni kezdett, hatalmas pánik tört ki: az emberek egymást taposták meg, sokan a tengerbe vetették magukat. A helyszínre érkező mentőhajók több mint száz embert húztak ki a vízből, a Concordia fedélzetén rekedt utasok nagy részét pedig öt helikopterrel mentették ki, miután a hajó már annyira megdőlt, hogy a mentőcsónakjait nem tudták a vízre ereszteni. A mentőakció egészen hajnalig tartott.

A Costa Concordia olasz óceánjáró az oldalára dőlve fekszik a sekély vízben (Fotó: MTI/EPA/Alessandro Di Meo)

Az óceánjárót 2013 szeptemberében állították vissza eredeti pozíciójába, a kiemelésével pedig 2014. július 14-én végeztek. A roncsot négy vontatóhajóval a genovai kikötőbe húzták át, majd lebontották. A szétszedése során több mint 50 ezer tonna újrahasznosítható anyagot távolítottak el. A munkálatokat 2017 júliusában fejezték be.

A 2012 januárjában zátonyra futott Costa Concordia roncsa az olaszországi Giglio-szigetnél 2014. július 21-én, egy héttel az után, hogy megkezdődött a hajótest vízfelszínre emelése (Fotó: MTI/EPA/Alessandro Di Meo)

A kapitány, aki a partról figyelte a süllyedő hajót

Az olasz bíróság háromévnyi büntetőjogi huzavonát követően 2015. február 11-én másodfokon 16 év börtönbüntetésre ítélte a hajó kapitányát, Francesco Schettinót gondatlanságból elkövetett emberölés, tehetetlen személyek cserben hagyása és a hajó elhagyása miatt. A cég öt alkalmazottjára másfél évtől két év és tíz hónapig terjedő börtönbüntetést szabtak ki.

Schettino nemcsak a baleset okozásáért felelt, hanem azért is, hogy nem szervezte meg és irányította a baleset idején a mentést, hanem gyáva módon az elsők között hagyta el az óceánjárót.

A tragédiát követő tárgyalásokon kiderült, hogy Schettino a baleset előtti percekben több navigációs hibát is elkövetett. Egy tanú szerint Schettino nem is jelezte a hatóságoknak, hogy tragédia történt, és az áldozatokról sem beszélt, inkább azt hangoztatta munkaadóinak, hogy az általa az utolsó pillanatban végzett manőverrel megmentette az utasok életét.

Francesco Schettino, a Costa Concordia olasz óceánjáró kapitánya (Fotó: MTI/EPA/Carlo Ferraro)

Carlo Galli, Giglio sziget rendőrparancsnoka azt mondta: a baleset éjszakáján kétszer is felajánlott a teljesen szárazon partra jutott Schettinónak egy csónakot, hogy a mentés miatt visszatérhessen a hajóra, ám ő mindkétszer nemet mondott. A vízben uralkodó káoszt polgári ruhában, a part szikláin állva figyelte. Később az is kiderült, hogy a balesetet követően Schettino a tengerjáró legfelsőbb szintjére sietett, ahonnan egy helikopterrel akart távozni.

A Costa Concordia hajótársaságot végül egymillió euró pénzbírságra ítélték, és több mint nyolcvanmillió euróval (30 milliárd forint) kellett kártalanítania az áldozatok családtagjait és az utasokat.  A Costa Concordia olasz óceánjáró hajó balesetében 38 éves korában elhunyt hegedűművész, Fehér Sándor búcsúztatása a kispesti temetőben (Fotó: MTI/Földi Imre)

Schettino ítélete 2017. május 12-én jogerőre emelkedett, és az eddig szabadlábon védekező volt kapitánynak börtönbe kellett vonulnia.

A hajóbaleset később kábítószerüggyel is összemosódott, az olasz hatóságok ugyanis lehallgatott telefonbeszélgetésekből azt gyanították, hogy az egyik olasz bűnszervezet kokainszállítmányt rejtett el a tengerjárón. A szervezett bűnözéssel foglalkozó firenzei rendőrök azt állították, hogy a drograkományt – amelyet végül nem találtak meg – a Costa Concordia, illetve a tulajdonos társaság magas rangú illetékeseinek a tudta nélkül csempészték a hajóra.

A 2005-ben 450 millió eurós költségen épült Costa Concordiát egy évvel később állították üzembe. Az üdülőhajó testhossza 290 méter hosszú és több mint százezer tonna vízkiszorítású volt, 14 emeletén pedig négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely is helyet kapott.

A címlapfotón az oldalára dőlt Costa Concordia olasz óceánjáró luxushajó (MTI/EPA/Maurizio Degl’Innocenti)

Ajánljuk még