Nincs jó sajtója manapság a legnagyobb közösségi oldalnak. A legújabb botrányok hátterében a cég korábbi termékmenedzsere, Frances Haugen áll. A 37 éves adatspecialista 2019-től 2021-ig dolgozott a cégnél termékmenedzserként. Kilépése után nyilvánosságra hozta a Facebook belső dokumentumainak tízezreit.
Haugen szerint Zuckergber cége a profitot a felhasználók biztonsága elé helyezte.
Az egyik legnézettebb tényfeltáró televíziós műsorban, a CBS 60 minutes vasárnapi adásában arról beszélt, hogy a Facebook nem lép fel kellőképpen a gyűlölet, az erőszak és a félretájékoztatás ellen.
A kiszivárogtatott belső dokumentumok szerint tisztában vannak azzal is, hogy az Instagram milyen lelki károkat okoz a fiatal lányoknak, mégsem tettek semmit. Belső felmérésük szerint is a fotós platform súlyosbította az önérékelési problémákat és növelte az öngyilkossági gondolatokat a tiniknél.
Hétfőn a brit parlament illetékes bizottsága előtt tanúskodott Haugen.
A volt alkalmazott az évtizedek során szigorúbb ellenőrzés alá vont dohányiparhoz hasonlította a közösségi médiát, és arra kérte a politikusokat, hogy hasonló módon lépjenek fel a Facebook ellen is.
A hirdetőket nem érdeklik a módszerek
A közösségi médiaóriás finoman szólva is megkérdőjelezhető módszerei nem tántorították el a profitorientált nagy cégeket. A cég azt közölte, hogy a szeptember végével záródott három hónapban az adózott eredménye 17 százalékkal, 9,19 milliárd dollárra, részvényenként 3,22 dollárra nőtt a tavalyi harmadik negyedévi 7,85 milliárd dolláról, részvényenként 2,71 dollárról. Az elemzői várakozások átlagában kisebb, 3,19 dolláros részvényarányos nyereség szerepelt.
A Facebook árbevétele 21,5 milliárd dollárról 29 milliárdra nőtt a január és szeptember közötti időszakban, az összeg nagy részét a hirdetések adták. A cég reklámbevétele 33 százalékkal, 28,28 milliárd dollárra emelkedett.
Névváltoztatással változtatnának a megítélésen
A Facebooknál a botrányok dacára gőzerővel folyik a jövő tervezése. Zuckerberg vállalata jelenleg az úgynevezett „metaverzum” projektjén dolgozik, amelyben 3D környezetben valósulhatnak meg emberi interakciók.
Az új fejlesztés apropót szolgáltathat a cég átnevezésére is, melynek hátterében az állhat, hogy a Zuckerberg által célul kitűzött jövőbe mutató munkát még jobban elválassza attól a negatív kritikaáradattól, amely jelenleg a Facebookot a közösségi platform működése miatt éri.
Amerikai források szerint a vállalat éves konferenciáján, október 28-án jelenti majd be a névváltoztatást Mark Zuckerberg. A Verge internetes oldal úgy tudja, az új cégnév annyira titkos, hogy még a vezetők közül sem mindenki tud róla.
A címlapfotó illusztráció.