Kínai tisztviselők hétfőn kijelentették, hogy a svéd H & M és más külföldi vállalatoknak nem szabad elhamarkodott döntéseket hozniuk, miután a cégek aggodalmukat fejezték ki a hszincsiangi kényszermunkával kapcsolatban, ami dühös online visszhangot és bojkottokat váltott ki.
Vásárlók bojkottja sújtotta Kínában a Burberryt, a Nike-t, az Adidast és a H&M-et is a múlt hét óta a gyapot Hszincsiangban történő beszerzésével kapcsolatosan – derül ki a Reuters cikkéből.
„Nem hiszem, hogy egy vállalatnak politikai alapon kellene meghoznia gazdasági döntéseit”
– mondta Hszü Guj-hszian, a hszincsiangi vezetés szóvivője hétfő reggeli sajtótájékoztatóján.
„Nem észszerű ez a döntés, olyan, mintha valaki felemelne egy követ, hogy aztán a saját lábára ejtse. Kereshet továbbra is pénzt a H&M a kínai piacon? Többé nem”
– mondta.
A kínai közösségi média felhasználói a múlt héten elkezdték terjeszteni a H&M 2020-as nyilatkozatát, miszerint a cég már nem fog gyapotot beszerezni Hszincsiangból. A H&M közölte, hogy abban az időben a döntés oka a hiteles átvilágítás nehézségei voltak. Miután fény derült arra, hogy a régióban kényszermunkára fogták az embereket, a svéd cég nem kívánt változtatni korábbi kijelentésén.
A Hszincsiang kormánya részéről kijelentették,, hogy szívesen látják a vállalatokat, hogy saját szemükkel nézzék meg, hogy mi történik a térségben.
A fogyasztói bojkottok hulláma Kínában egybeesett Nagy-Britannia, Kanada, az Európai Unió és az Egyesült Államok által a múlt héten bevezetett összehangolt szankciókkal, miszerint emberi jogi visszaélések történtek Hszincsiangban.
A hszicsiangi kormányzat elutasította a népirtással és az emberi jogok megsértésével kapcsolatos vádakat, és azzal vádolta a nyugati hatalmakat, hogy politikai manipulációval kezdték el Kínát destabilizálni.
Az Egyesült Államok januárban bejelentette a térségből származó összes gyapot- és paradicsomtermék behozatali tilalmát a fogva tartott ujgur muszlimok kényszermunkájára vonatkozó állítások miatt.