×
Kövessen minket Facebook-on is!

Már követem az oldalt!

Egy évezred sem lenne elég a Teslának, hogy behozza az értékét

 

A Tesla jelenlegi árfolyamnyereség-aránya már bőven túl van a józan ész határain. Olyannyira, hogy egy évezred is kevés lenne a cég számára, hogy behozza az értékét.

A Tesla jelenti manapság a legfurcsább anomáliát az üzleti környezetben. A cég részvényeinek ára úgy kilőtt, hogy Elon Musk már kenterbe veri az Amazon-alapító Jeff Bezost a világ leggazdagabb embere címért futó versenyben. Most egy újabb észbontó mérőszám borzolja a kedélyeket, ami talán még az amerikai üzletembernek is durvának tűnhet: a Tesla jelenlegi árfolyamnyereség arányánál

a vállalatnak több mint másfél évezredre lenne szüksége ahhoz, hogy elérje azt a szintet, amelyen a tőzsde értékeli.

A New Statesman megdöbbentő összehasonlítást tett közzé ezzel kapcsolatban. 2020-ban a Tesla összesen 499 550 járművet értékesített. Ennek ellenére a piaci kapitalizációja közel 800 milliárd dollárra emelkedett. Viszonyításképpen, a General Motors 2,5 millió járművet adott el a tavalyi évben, a piaci értéke mégis „csupán” 62 milliárd dollár.

A piaci kapitalizáció egy vállalat pillanatnyi – az összes befektető által meghatározott – számszerűsített értékét jelenti.

A Tesla árfolyamnyereség rátája – az árfolyam és az egy részvényre jutó nyereség összehasonlítása – a Zacks Investment Research szerint nagyjából 128-szoros, míg az iparági átlag ebben a tekintetben 15-szörös. Tehát a Tesla részvényei 128-szor annyiért váltanak tulajdonost, mint amennyi nyereséget a cég termel.

Ezen arány alapján Elon Musk vállalatának durván 1600 évre lenne szüksége ahhoz, hogy annyit termeljen, mint amennyire a tőzsde szerint érdemes.

A járvány is szerepet játszott a felemelkedésben

Miért vált ilyen elképesztően magassá a Tesla tőzsdei értéke?

A New Statesman szerint ennek egyik oka az, hogy a koronavírus-világjárvány miatti teljes lezárások teljesen megzavarták a kereskedelmi alkalmazásokat. A Robinhoodhoz hasonló tőzsdéző applikációk lehetővé teszik, hogy bárki, bármilyen részvényt egy egyszerű mozdulattal megvásároljon.

A járvány idején ezeknek az alkalmazásoknak a felhasználói bázisa jelentősen nőtt, és az újdonsült, tapasztalatlan felhasználók inkább olyan cégekbe fektettek, amelyekről tudták, hogy jól mennek, ezek közül a vállalatok közül pedig a toplista élén a Tesla áll. Leegyszerűsítve:

a pandémia SpaceX rakétaként táplálja a Tesla felemelkedését.

Ezt mutatják a Yahoo tőzsdefigyelő adatai is:

Nem árt azonban vigyázni a Tesla-részvényekkel, mert a vállalat tőzsdei pozícióját a cég vezetője, Elon Musk is nagy mértéken befolyásolja. Az amerikai üzletember tavaly egyetlen Twitter-bejegyzésével 14 millió dollárt rombolt le a Tesla piaci értékéből.

Véleményem szerint a Tesla-részvények túl magasan vannak” – írta Musk az ominózus tweetben.

Ez az igazán érdekes a Teslával kapcsolatban. Olyan, mintha egy kaszinóban fogadnánk. Senki, még maga Musk sem tudja, meddig fog eljutni a vállalat. Talán a részvényei a jövőben soha nem látott magasságokba emelkednek majd, de az is lehet, hogy egyszer úgy összeomlik, hogy tankönyvekben fogják bemutatni a cég bukását – írta oldalán a Gizmodo.

Az elektromos járműgyártó 800 milliárd dollár körüli piaci értéke több mint ötszöröse a magyar éves GDP-nek.  Az irreális tőzsdei árazást jelzi, hogy a piac értékítélete szerint a Tesla többet ér, mint a világ öt legnagyobb autógyártója összesen.

A tőkepiaci értékeltség ilyen mértékű eltolódása óriási előnyt biztosít az autópiacot felforgató cégek számára, erről a világ legnagyobb autógyártója, a VW konszern első embere beszélt egy friss interjúban.

 

Az ár magas, de mi a helyzet a minőséggel?

Az egyértelmű, hogy a tőzsde jelenleg túlértékeli a cég értékét, de mi a helyzet a felhasználókkal? A jelek szerint 158 ezer Tesla-tulajdonosnak főhet most a feje Nagy-Britanniában, ahol a Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) arra kéri a Teslát, hogy hívja vissza autóit egy meghibásodásból adódó veszély miatt.

Az NHTSA nemrég levélben közölte a vállalattal, hogy egy lehetséges hibát vizsgál, amely a hátsó – tolatást is segítő – kamerák és az ablakok párátlanításáért felelős légkondicionáló rendszerek meghibásodásához vezethet – számolt be róla a Daily Mail.

A dokumentum külön említi a 2012 és 2018 között gyártott S modelleket, valamint a 2016 és 2018 között készített X típusokat – ezeket a modelleket egy bizonyos processzorral tervezték, amely a tárolókapacitás elérésekor felmondja a szolgálatot.

Tetézi a minőségi aggályokat az is, hogy a legfrissebb problémáról csupán néhány hónappal azután érkezett a hír, hogy a Tesla kilencezer Model X típusú autót volt kénytelen visszahívni, mivel a nem megfelelően rögzített tetőelemek vezetés közben leváltak a járművekről.