Az amerikai Igazságügyi Minisztérium bűncselekménnyel vádolta a Boeinget, mert hazudott a Szövetségi Légiközlekedési Hatóságnak a 2018-as és 2019-es halálos balesetekkel kapcsolatosan. A Közlekedési és Infrastrukturális Bizottság elnöke szerint a megegyezés kegyeletsértés a két végzetes 737 Max baleset 346 áldozatával szemben, mivel egyetlen személyt sem ítéltek el, és a bevételeihez képest elenyésző pénzbírsággal sújtották a céget.
Az Igazságügyi Minisztérium csütörtökön jelentette be a vádemelést és a 735 milliárd forintnak megfelelő bírságot, ezek egy halasztott ügyészi megállapodás részét képezik. A Boeing korábban 100 millió dolláros alapot hirdetett meg a balesetekben elhunyt 346 ember családjainak.
A Boeing 2018-ban 100 milliárd dolláros bevételt és 12 milliárd dolláros nyereséget termelt.
Az indoklásban szerepel, hogy „a Boeing alkalmazottai megtévesztették az FAA-t, féligazságokat közölt, és számos esetben mulasztást követett el, gátolva ezzel a kormányt abban, hogy biztosítsa a repülés biztonságát. Az üzenet egyértelmű: az Igazságügyi Minisztérium felelősségre vonja a Boeinghez hasonló gyártókat a csalásokért, különösen azokban az iparágakban, ahol a tét ennyire hatalmas”.
A Boeing 737 Max fejlesztésének célja az volt, hogy a cég képes legyen lépést tartani az Airbus új, üzemanyag-takarékosabb kínálatával. A tervezés azonban elsietett volt, aminek eredményeként a gép bizonyos felszállási helyzetekben instabillá válhatott. A Boeing egy szoftverrel próbálta ellensúlyozni a tervezési hibát, azonban ezt nem jelezték az FAA-nak, a légitársaságoknak, sőt, a pilótáknak sem. Céljuk ezzel a „takarékosság” volt.
Rendőrök és mentőalakulatok tagjai a lezuhant Boeing 737 utasszállító repülőgép roncsainál a José Martí nemzetközi repülőtérnél, a kubai fővárostól, Havannától délre 2018. május 18-án. A kubai légitársaság által bérelt mexikói Damojh légitársaság belföldi járatként közlekedő gépe röviddel a felszállás után szenvedett balesetet fedélzetén 104 utassal és 9 fős legénységgel. (Fotó: MTI/EPA/Omara Garcia)
A tervezési hibák sorozata két végzetes 737 Max balesethez vezetett, ez a későbbi kongresszusi vizsgálatok és jelentések során vitathatatlanul kiderült. A Boeing néhány alkalmazottja tisztában volt azzal, hogy helytelenül cselekszik, ezt később a kongresszus 2020 elején kiadott belső chatüzeneteiben és e-mailjeiben dokumentálták.
A 737 Max-ot időközben a világ légitársaságai lassan újra felveszik flottájukba, azonban a szenátus múlt hónapban közzétett jelentéséből kiderült, hogy a Boeing és az FAA az újraminősítési folyamat során elvégzett tesztek manipulálásán dolgozott. Az FAA laza szabályozását szintén hibáztatták, mert az hozzájárult a két halálos 737 Max balesetet okozó problémákhoz.
Az FBI és a Közlekedési Minisztérium Főfelügyelői Irodája által a Boeing ellen folytatott kormányzati vizsgálat során egyetlen személyt sem ítéltek el.
Dennis Muilenburgot, aki a balesetek idején a cég vezérigazgatója volt, 2019 végén menesztették, több mint 60 millió dollár részvényopcióval és egyéb juttatásokkal távozott, bár végkielégítést nem kapott.
Peter DeFazio, a Közlekedési és Infrastrukturális Bizottság elnöke úgy fogalmazott, „ez a megegyezés kegyeletsértés a 346 áldozattal szemben, akik a cég kapzsisága következtében vesztették életüket. Ez az összeg nemcsak a Boeing éves bevételének töredéke, de a büntetőeljárások szempontjából sem valódi elszámoltathatóság”. Hangsúlyozta: „remélem, hogy meg tudják magyarázni az okokat a családoknak, mert úgy látom, egy ilyenfajta kísérlet szánalmas próbálkozás a vállalati magatartás megváltoztatására, és nem tart vissza senkit ezen bűnözői hozzáállás folytatásától".