A célzott reklám gyakori, de ugyanez történik a politikában is sokkal kevésbé egyértelműen egy friss jelentés alapján.
Olyan felhasználók adaihoz is hozzájuthatott a Cambridge Analytica amerikai elemzőcég, amelyekhez abban a formában nem lett volna szabad – írta a New York Times.
Az adatokat begyűjtő thisisyourdigitallife nevű alkalmazást ugyan csak 270 000 felhasználó installálta, az adatkárosultak száma mégis jóval több. Ez a Facebook korábbi adatkezelési lehetőségei miatt van így: az appok fejlesztői nemcsak a szofvereikkel közvetlenül kapcsolatba kerülő emberek adatihoz férhettek hozzá, hanem az ő ismerőseik adataihoz is.
A Cambridge Analytica-botrány rávilágított arra, hogy miként gyűjtötték be milliók Facebook-adatait, és hogyan váltak üzenetkezelő eszközzé – olvasható a BBC oldalán.
Az eset nem egyedi,
a Facebook rendszeresen árusítja ki az általa felhalmozott mérhetetlen adathalmazt annak,
aki a legtöbbet ígéri érte, a felhasználók pedig igazából maguk a közösségi szájt termékei.
A botrány kirobbanása után több politikus is azt nyilatkozta, hogy elítéli ezt. Most azonban a brit információs kormánybiztosi hivatal (ICO) jelentése rávilágított arra, hogy a ők is élnek ezzel a lehetőséggel.
A korlátozott információk is meglepő módon felhasználhatók
– állapította meg az ICO jelentése.
Például valaki neve alapján könnyen kitalálhatják jövedelmét, gyermekeinek számát és etnikai hovatartozását, amelyhez aztán politikai üzenetet szabnak.
Sajnos, a politikai pártok jogszerűen tárolhatják az egyének személyes adatait, hogy hatékonyabban kampányolhassanak. Sőt, a kifinomult adatelemző szoftverek egyesíthetik az egyénekről több forrásból származó információkat, hogy többet tudjon meg a szavazási jellemzőikről és érdeklődési körükről, ezáltal még pontosan politikai üzenet kidolgozva számukra.
Az adatgyűjtés nincs kontroll alatt, ezért itt az ideje, hogy korlátokat szabjunk – mondta Lucy Purdon, a Privacy International (PI) munkatársa.
Általában a választási nyilvántartások képzik az adatbázisok gerincét. Sokszor más cégektől is megvásárolnak adatokat, mint például hitelkártya-társaságoktól.
Az ICO kétéves vizsgálata alatt kiderült, felnőttek millióinak kezelik az adatait így az Egyesült Királyságban.
Összetett és átláthatatlan iparágról van szó a szakértők szerint.
Ha valakinek például Mohammed a keresztneve, akkor arra lehet következtetni, hogy bevándorló családból származik, így a bevándorlásról szóló üzenetek személyre szabhatóbbak. Vagy ha két azonos vezetéknévvel rendelkező ember él egy címen, akkor sejthető, hogy házasok lehetnek, és ehhez igazodhatnak az üzenetek.
Az ICO szerint a politikai pártoknak sokkal világosabbnak kell lenniük abban, hogy miként kívánják felhasználni a személyes adatokat. Egyes vélemények szerint azonban keményebb fellépésre van szükség.
Az egyik nyilvánvaló módszer az lenne, ha lehetővé tennék a választók számára, hogy megtagadhassák adataik megosztását egy politikai párt és egy harmadik fél, például egy adatközvetítő között.
A GDPR előírja, hogy az egyéneknek pontosan tudniuk kell adataik felhasználásának módját, és bele kell egyezniük.
A címlapfotó illusztráció.