Még elemzik az indiai repülőgép feketedobozait

 

Egyelőre vizsgálják a szakértők mi okozhatta a repülőbalesetet Indiában. A gép két feketedobozát megtalálták a roncsok között, az adatok elemzése még tart. Az Air India Expressz járata szakadó esőben próbált leszállni, a gép azonban megcsúszott, lesodródott a kifutópályáról és kettétört. Tizennyolcan vesztették életüket, 120 embert vittek kórházba, huszonketten válságos állapotban vannak. Sajtóhírek szerint szakértők már évek óta figyelmeztettek arra, hogy a reptér kifutópályája nem biztonságos. 2010-ben egy ugyanilyen balesetben csaknem 160-an haltak meg – hangzott el az M1 Híradójában.

Az indiai polgári védelem által közreadott kép a repülőgép-szerencsétlenség helyszínéről a délnyugat-indiai Kozsíkódéban (Fotó: MTI/EPA/Indiai polgári védelem)

Az Air India Express 13-44-es járata 184 utassal és hatfős személyzettel a fedélzetén érkezett Dubajból a dél-indiai Kerala államba. Az utasok többsége vendégmunkásként dolgozott az Egyesült Arab Emírségekben, de a koronavírus miatt elvesztette munkáját, és az utazási korlátozások miatt eddig nem tudott hazatérni.


A beszámolók szerint a Boeing 737-es sokáig körözött a repülőtér felett. Két sikertelen leszállási kísérlet után a pilóták újra megpróbálták a landolást. A repülő azonban nem tudott megállni a leszállópálya végén, és lecsúszott a meredek lejtőn.

A domboldal alján a gép törzse kettétört,

a jármű orra összeroncsolódott. A repülő elején ülők közül többen a helyszínen életüket vesztették. Köztük a kapitány is, aki a vizsgálat szerint sokkal nagyobb tragédiát akadályozott meg azzal, hogy időben leállította a hajtóműveket, így nem gyulladt ki a roncs. A mentők több mint 120 sérültet szállítottak kórházba, két tucatnyi embert válságos állapotban.

Szombaton a roncsok között a hatóságok megtalálták mindkét feketedobozt: a fedélzeti hangrögzítő és a repülési adatokat összesítő szerkezetet is. A vizsgálat most elsősorban arra a kérdésre keresi a választ, miért futott le a pályáról a repülőgép.

A feltételezések szerint a szakadó monszuneső is közrejátszott, a polgári repülésért felelős miniszter ugyanakkor óva intett az elhamarkodott következtetésektől.

„A vizsgálathoz szükséges összes adat ott van a feketedobozokban. Biztos vagyok benne, hogy minden tényezőt hamarosan megismerünk. A cél az, hogy teljesen megértsük az esetet, hogy soha ne következhessen be hasonló tragédia” – mondta Hardíp Szing Puri, indiai légi közlekedési miniszter.

Az már az első nyilatkozatok alapján valószínűsíthető, hogy

a balesethez hozzájárult a repülőtér szokatlan kiépítése.

A szintkülönbségek miatt ugyanis a kifutópálya egy emelvényen, 10 méterrel a környező területek szintje fölött halad.

A polgári repülési hatóság már tavaly júliusban jelezte a reptér üzemeltetőinek a kritikus biztonsági hiányosságokat. Indiai sajtóértesülés szerint azonban a szaktárca repülésbiztonsági bizottságának szakértője már kilenc évvel ezelőtt figyelmeztetett a megemelt kifutópályát alkalmazó repülőterek veszélyeire

A jelentés azt követően készült, hogy 2010 májusában túlfutott a leszállópályán és kigyulladt egy gép a délnyugat-indiai Mangaluru repülőterén. A tragédiában 158-an vesztették életüket. A vizsgálati anyag készítője szombaton az egyik legnagyobb indiai napilapnak azt mondta: mivel a veszélyek régóta ismertek, a mostani szerencsétlenség felelőseit emberölés miatt kellene bíróság elé állítani.