Túltankolt gépekkel szennyeznek a légitársaságok

 

A British Airways egyik alkalmazottjának kiszivárogtatott információi fényt derítettek az egész légi közlekedési iparágra kiterjedő gyakorlatra, amely a költségcsökkentés érdekében szándékosan emeli a repülők súlyát, ezzel növelve az üvegházhatású gázok kibocsátását is.

A kép illusztráció (Fotó: MTI/NASA/Eddie Winstead)

A „tartályozás” pluszüzemanyaggal feltöltött repülőgépeket takar, általában annak elkerülése érdekében, hogy más repülőtereken magasabb áron kelljen újratankolni. Az egy repülés alatt megtakarított költség esetenként alig 10 font (4 ezer forint) körül van, bár a spórolt összeg akár a több száz fontot is elérheti – írja a BBC.

A British Airways (BA) szerint bevett szokás az extraüzemanyag-szállítás „üzemeltetési, biztonsági és költségvetési célokból”.  Ennek hatása azonban éves szinten egy nagyváros károsanyag-kibocsátásával egyenlő.

Az összes európai járat ötöde alkalmazza a praktikát

A BBC Panorama felfedte, hogy a brit légitársaság repülőgépei tavaly 18 ezer tonnával több szén-dioxidot bocsátottak ki a tartályozás révén. A kutatók becslése szerint az összes európai járat ötöde alkalmazza valamilyen módon a praktikát.

Az európai útvonalakon a gyakorlat további éves üvegházhatásúgáz-kibocsátást eredményezhet, amely megegyezik egy százezer fős lakosságú város légszennyezésével. A kritikusok szerint a tartályozás széles körű használata aláássa a légi közlekedési ipar résztvevőinek állításait, miszerint elkötelezettek amellett, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást.

John Sauven, az egyesült királyságbeli Greenpeace ügyvezető igazgatója a BBC-nek elmondta: ez klasszikus példa arra, hogy egy társaság a profitot fontosabbnak tartja a bolygónál. Szerinte ezért nem engedhetjük meg maguknak, hogy újabb évtizedet várjunk a vállalatok önkéntes szén-dioxid-csökkentésére.

Szigorú szabályokra van szükség a légitársaságok károsanyag-kibocsátásának korlátozására, mert ha pénzt keresnek a szennyezéssel, akkor folytatni fogják, amíg csak tudják” – fejtette ki Sauven.

A kampányok ellenére rengeteg pluszüzemanyag kerül a tartályokba

A British Airways tulajdonosa, az International Airlines Group állítása szerint fenntarthatósági szempontból a világ vezető légitársaság-csoportja akarnak lenni. A BA nyilvánosan még azzal is kampányol, hogy a repülők tömegének csökkentése érdekében az utazáshoz adott magazinokat is könnyebb papírra nyomtatja.

A BBC Panorama munkatársai azonban tucatnyi belső BA-dokumentumot láttak, amelyek bizonyítékul szolgáltak arra, hogy esetenként akár hat tonna üzemanyagot is feljuttattak pluszként a repülőgépekre.

Alig 16 ezer forint megspórolásáért 600 kilogramm károsanyag-kibocsátás

Bennfentesek szerint a British Airwaysnek – akárcsak sok más rövid európai útvonalakon üzemelő légitársaságok – olyan számítógépes szoftvere van, amely kiszámítja, hogy mennyit lehet spórolni az extra üzemanyaggal az adott útvonalakon.

A BBC Panorama által látott dokumentumok egyikében az állt, hogy egy nemrégiben Olaszországba indított BA-járat csaknem három tonna extra üzemanyagot szállított. A plusztömeg azt jelentette, hogy a repülőgép több mint 600 kilogrammal több szén-dioxidot bocsátott ki.

Az utazás költségmegtakarítása kevesebb, mint 40 font (16 ezer forint) volt, de a megvizsgált dokumentumok azt mutatják, hogy egyes esetekben a megspórolt összeg még ennél is alacsonyabb lehet.

A címlapfotó illusztráció.