A kutatásban szereplő szimulációk alapján az ilyen kiegészítő lámpák alkalmazásával a közúti balesetek 7,5-17 százaléka megelőzhető lenne. Emellett az ütközések sebessége az esetek 25 százalékában csökkenthető, ami enyhébb sérüléseket eredményezne – derül ki a jelentésből.
A kutatók célja, hogy a járművek fékezési szándéka ne csak hátulról, hanem szemből és oldalról is jól látható legyen.
A javaslat szerint a jármű elején elhelyezett zöld fény akkor világítana, amikor a sofőr lassít, és akkor aludna ki, amikor a jármű újra elindul. Ez a jelzés különösen hasznos lehetne például kereszteződésekben, ahol az oldalsó forgalom gyorsabb reakcióideje csökkentheti az ütközések kockázatát.
Annak érdekében, hogy a jelzés minden szögből észlelhető legyen, a szakemberek oldalsó fényforrások beépítését is javasolják. További előnyként említik, hogy a zöld féklámpák könnyen integrálhatók lennének a már meglévő LED-es nappali menetfényekbe.
A grazi kutatás során 200 osztrák kereszteződésekben történt valós balesetet elemeztek újra.
A szimulációkban feltételezték, hogy minden érintett jármű rendelkezik zöld első féklámpával, és vizsgálták ennek hatását a balesetek kimenetelére. A projektben részt vett a Bonni Jogi és Közlekedéspszichológiai Intézet is – számol be róla a Vezess.hu.
Hasonló vizsgálatokat végeztek már Berlinben és Szlovákiában, ahol szintén pozitív eredmények születtek.
Bár a kutatási eredmények biztatóak, egyelőre nem született döntés arról, hogy jogszabályi változások következnek-e a javaslat alapján.
A kiemelt kép illusztráció (Fotó: Shutterstock)