Aktuális

Bombariadó volt Székesfehérváron, Cser-Palkovics András is megszólalt

Donald Trump visszatérése a közösségi médiában is gyökeres változást hozhat, ami hatással lehet a közelgő magyar választásokra is

| Szerző: Szatmári Noémi
Donald Trump amerikai elnök január 20-i beiktatásán Elon Musk, az X vezérigazgatója mellett Mark Zuckerberg, a Meta vezetője is jelen volt. A Facebook alapítója és vezetője elismerte, hogy az utóbbi években túl messzire ment a tartalommoderálásuk, majd jelentős változásokat ígért az oldal működésében. Szűts Zoltán médiakutató, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem dékánja a hirado.hu-nak fejtette ki, hogy a közösségi oldalak irányváltása milyen hatással lehet a politikai életre.

Régóta vita tárgya, hogy a közösségi oldalak mennyire működnek függetlenül, és hogy pontosan milyen irányelvek alapján korlátozzák a megjelenő tartalmakat. Donald Trump amerikai elnök január 20-i beiktatásán Elon Musk, az X vezérigazgatója és Mark Zuckerberg, a Meta vezetője is jelen volt. Szűts Zoltán médiakutató szerint a közösségi oldalak vezetői elsősorban üzleti szempontból, nem pedig elhivatottságból erősítik fel a jövőben a konzervatív hangokat.

„Valószínűleg kiegyensúlyozottabb lesz a működésük, nyilván több vitára is lehet majd számítani. A konzervatív vélemények várhatóan nagyobb mértékben lesznek reprezentálva”

– fejtette ki a hirado.hu-nak Szűts Zoltán.

Mark Zuckerberg már január elején közölte, hogy irányváltásba kezdenek, és megszüntetik a Meta 2016 óta működő tényellenőrzési programját. A Facebook alapítója és vezetője elismerte, hogy túl messzire ment a tartalommoderálási gyakorlatuk, ezért a jövőben a szabad véleménynyilvánítás helyreállítására szeretnének összpontosítani.

Szűts Zoltán szerint Mark Zuckerberg világosan beismerte, hogy az utóbbi években egy bizonyos narratívát helyezett előtérbe a Facebook.

Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem dékánja úgy látja, hogy gyakorlatilag egy véleménycsoportot helyeztek a többi elé. „Ha egy adott gondolattal többször találkozunk, akkor sokkal inkább elfogadjuk, így működik a befolyásolás. Az, hogy túl messzire mentek, nyilván egy olyan kifejezés, amivel mossa kezeit a cégvezér. Ne gondoljuk, hogy nem vették észre azoknak a tiltakozásoknak és üzeneteknek az ezreit, amit a véleményük miatt letiltott felhasználók küldtek” – fejtette ki Szűts Zoltán.

Mint írtuk, az utóbbi években a magyar politikában is tetten érhető volt a Meta korlátozása. Lázár János építési és közlekedési miniszter 2018-ban egy Bécsben készült, illegális bevándorlókról szóló videót osztott meg a Facebook-oldalán. A tartalmat az oldal alapelveinek megsértése indokkal törölték, majd fél nap elteltével visszaállították. Hasonlóan járt tavaly Orbán Viktor miniszterelnök is. A Facebook a kormányfő békemeneten elmondott beszédének felvételét távolította el az M1 Híradó közösségi oldaláról. A tartalom csak felülvizsgálat után, szintén több óra elteltével vált elérhetővé. Toroczkai László, a Mi Hazánk elnökének hivatalos oldalát 2019-ben törölte a Meta. A közösségi oldal veszélyes személynek minősítette a politikust, és azóta sem engedték vissza a platformra.

Szűts Zoltán szerint a Facebook esetében a fő kérdés, hogy az oldal moderátorai képesek lesznek-e függetlenül szerkeszteni vagy cenzúrázni ezeket a tartalmakat. „Nyilván mindig lesznek majd olyan tartalmak, amelyeket bejelentenek és letiltanak, de ezek változását nem lehet előre megjósolni. Úgy gondolom, hogy ez ennél összetettebb, hiszen itt nem feltétlenül csak a személyekről van szó, hanem adott esetben arról is, hogy mi az oldal szerkesztőinek a politikai narratívája. Mindig egy platform szerkesztőcsapata ítéli meg, hogy mi az, ami káros a közösségre nézve” – részletezte a médiakutató.

A Meta irányváltása a 2026-os magyar választásokra is hatással lehet

A dékán úgy látja, hogy a Meta irányváltása biztosan hatással lesz majd a 2026-os magyarországi országgyűlési választásokra.

„Úgy gondolom, hogy politikai oldaltól függetlenül a Facebook csak nagyon ritkán tiltotta le azokat, akik igazán jó tartalmat hoztak létre. Ugyanakkor valóban igaz, hogy azért nyilván az egyik oldalnak jobban feltekerték a hangját” – fogalmazott Szűts Zoltán.

Mint mondta, alapvetően üzleti szempontok alapján irányítják a közösségi oldalakat. A médiakutató szerint ha a tulajdonosi háttérnek van egy nagyon konkrét nézete, úgy hajlandók lehetnek feláldozni a profitot, és képesek a narratívát is átalakítani.

Szűts Zoltán kiemelte, hogy hosszú távon minden közösségi oldal érdeke az lesz, hogy megőrizze a függetlenségét.

„Azért ne felejtsük el, hogy ezek a digitális ökoszisztémák egyszerre azért már piacterek is, tehát minél több emberhez szólnak, annál több terméket tudnak eladni”

– fejtette ki a médiakutató.

Kiemelt kép: Donald Trump amerikai elnök és Elon Musk üzletember (Fotó: MTI/EPA/Will Oliver)

Ajánljuk még