Január 28-án az XB–1 a kaliforniai Mojave légi- és űrkikötőből indulva elérte a Mach 1.1-et — ez 1,1-szerese a hangsebességnek, ami nagyjából 1358 kilométer per órának felel meg. Ezt a rekordsebességet három különböző alkalommal is túlszárnyalta a 34 perces tesztrepülés során, azonban mindegyik alkalommal csak néhány percig tartotta fenn, mivel csak egy viszonylag kis légteret használhatott – írja a CNN.
A repülés első szakaszában a repülőgép mindössze néhány perc alatt 10 000 méter magasra emelkedett, bemutatva képességét a rendkívül meredek emelkedésre. Ezt követően a szubszonikus sebességeket próbáltak ki, és biztonsági méréseket végeztek, hasonlóan a korábbi XB–1 tesztrepülésekhez, majd különféle manőverekkel tesztelték a kezelhetőségét és a repülési képességeit nagy sebesség mellett.
A Boom Supersonic az első független vállalat, amely átlépte a hangsebességet egy polgári használatra szánt repülőgéppel. Korábban a Concorde-ot az Egyesült Királyság és Franciaország kormányai közösen hozták létre, míg a Tupoljev Tu–144 létrejöttét a Szovjetunió támogatta a tervezésében és a gyártásában.
Az történelmet író gép – amely most már 12 sikeres tesztrepülést hajtott végre, miután először 2024 márciusában emelkedett a levegőbe – a Boom szuperszonikus kereskedelmi utasszállító repülőgépének, az Overture-nak a fejlesztését előzi meg.
A Boom Supersonic ambíciói magasak. Blake Scholl, a cég vezérigazgatója tavaly a CNN-nek elmondta, úgy véli, a szuperszonikus repülőgépek az életünk során felválthatják a hagyományos légitársaságokat.
Terveik szerint az Overture a következő évtized végéig működésbe lép, és 64–80 utast szállítva Mach 1,7 sebességgel, körülbelül kétszer olyan gyors lehet, mint a mai légitársaságok gépei.
Amikor a CNN Travel 2021 májusában beszélt Schollal, azt mondta, hogy álma az, hogy az emberek egyszer bárhová a világon négy óra alatt eljuthassanak 100 dollárért. 2024-ben megerősítette, hogy ez továbbra is a célja. A cég tervei szerint az Overture egy napon több mint 600 útvonalon fog közlekedni világszerte.
A sikeres tesztek alapján gyűjtött adatok közelebb viszik a céget az Overture megépítéséhez, amely várhatóan a 2030-as években kezdhet el rendszeres kereskedelmi járatokat üzemeltetni – írja a Live Science.
„A gyorsabb repülőgép sokkal hatékonyabb az emberek számára, és sokkal hatékonyabb a tőke számára is, mert több járatot végezhetünk ugyanazzal a repülőgéppel és legénységgel. Jelentősen csökkenthetjük az összes költséget és hatást, ami a repülőgépekkel jár, ha gyorsabbá tesszük őket, mivel nem lesz szükségünk annyi gépre” – mondta Scholl a CNN-nek 2024-ben.
„A digitális mérnöki tudomány fejlődése óriási lehetőséget biztosít arra, hogy a szuperszonikus repülés visszatérjen” – tette hozzá.
Kiemelt kép forrása: Getty Images