Aktuális

Szakadékba zuhant három pénzügyőr Olaszország északi részén egy hegyi gyakorlaton

Lakható lehet a NASA kutatói által felfedezett, a Földhoz hasonló exobolygó

| Szerző: hirado.hu
A NASA kutatói egy Földhöz hasonló méretű bolygóra bukkantak, mindössze negyven fényévnyire a Naprendszertől. Feltételezésük szerint az exobolygó akár lakható is lehet az ember számára.

A Gliese 12b elnevezésű exobolygó a Gliese 12 nevű vörös törpecsillag körül kering a naprendszeren kívül. (Extraszoláris, vagy röviden exobolygóknak nevezzük azokat a bolygókat, amelyek Naprendszeren kívül, idegen csillagok körül keringenek – a szerk.)

A szakemberek úgy vélik, hogy a Gliese 12b lakható bolygó lehet, amely egyúttal alkalmas az idegen élet keresésére is.

Az exogolygót a kutatócsoport a Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) nevű műhold segítségével fedezte fel. Az első becslések szerint a Gliese 12b átmérője a Föld méretével körülbelül megegyezik, annál valamivel nagyobb. A Gliese 12 törpecsillag csak mintegy negyedakkora, mint a Nap, ezért sokkal hűvösebb lehet, de az exobolygó sokkal közelebb helyezkedik el a Naphoz, mint központi égitestünk a Földhöz, így abba az úgynevezett lakhatósági zónába esik, amelyen belül olyan hőmérséklet uralkodik a bolygón, hogy folyékony víznek adhat otthont.

A kutatás egyelőre kezdeti fázisban van, így a tudósok még nem tudják, hogy az exobolygónak van-e légköre.

„A legfőbb érdekesség az, hogy ez a bolygó valóban közel van; ez az egyik legközelebbi tranzitbolygó a Földhöz” – mondta Larissa Palethorpe, a londoni University College munkatársa, a kutatás egyik vezetője.

„Az exobolygó csillag lakhatási zónájában vagy épp annak a határán van, tehát akár lakható is lehet”

– tette hozzá.

A Gliese 12b a Vénusz által a Napból érkező sugárzás mintegy 85 százalékát kapja, de feltehetően sokkal hűvösebb, körülbelül 42 Celsius-fok a felszíni hőmérséklete, szemben a Vénusz 464 Celsius-fok felszíni hőmérsékletével.

A kutatócsapat jelenleg azt vizsgálja, hogy van-e a Gliese 12b-nek légköre. A kutatók most úgy vélik, hogy ha van, akkor viszonylag vékony a légköre, körülbelül akkora, mint a Földnek.

Még ha a Gliese 12b-nek nincs is légköre, akkor is fontos tesztalany lehet a további tudományos kutatásokra nézve. A vörös törpecsillag, amely körül kering, a leggyakoribb csillagforma a galaxisunkban, ennek ellenére keveset tudunk róla.

A galaxisunk csillagainak körülbelül 60-70 százaléka vörös törpecsillag, csakúgy, mint a Gliese 12, emellett a Földhöz legközelebbi harminc csillag közül legalább húsz vörös törpecsillag.

Forrás: Live Science