logo

Műsorújság

Rendkívüli

ORFK: Szakszerű, jogszerű volt a rendőri intézkedés az újbudai rendőrgyilkosság helyszínén

Több száz rejtőzködő fekete lyukat fedeztek fel

| Szerző: hirado.hu
Csillagászok több mint négyszáz eddig rejtve maradt fekete lyukat fedeztek fel a NASA Chandra űrtávcsövének a segítségével.

Kapcsolódó tartalom

Több mint négyszáz fekete lyukat fedeztek fel a NASA röntgencsillagászati műholdjának, a Chandra űrtávcsőnek a segítségével, amik eddig azért maradhattak rejtve, mert sűrű porgubó alatt rejtőztek – írja a Live Science.

A szupermasszív fekete lyukak, amelyek több milliószor nehezebbek lehetnek a Napnál, az univerzum szinte minden galaxisának középpontjában élnek. Ezek az objektumok a közvetlen környezetükben lévő gázzal, porral és csillagokkal táplálkoznak, létrehozva az úgynevezett aktív galaktikus atommagokat.

„Az optikai fényben is árulkodó, látható mintákat hagynak maguk után, amelyek alapján aktív galaktikus atommagokként azonosíthatók” – magyarázta Dong-Woo Kim, a Harvard–Smithsonian Asztrofizikai Központ csillagásza. Hozzátette, hogy több olyan objektumot is észleltek, amelyek több tonna röntgensugarat bocsátanak ki, de nem kapcsolódnak aktív galaktikus atommaghoz. Ezeket röntgenfényes optikailag normál galaxisoknak, vagy rövidítve XBONG-oknak hívják.

A kutatócsapat átvizsgálta a Chandra által rögzített több mint 300 000 fényes röntgenobjektumot, hogy jobban megismerjék ezeket a rejtélyes entitásokat, majd a Sloan Digital Sky Survey égboltfelmérő optikai felvételeit összevetették a Chandra képeivel, és kiválasztották a röntgenfényes, de optikailag normál objektumokat. A kutatók összesen 820 XBONG-ot azonosítottak, amelyek a Földtől 550 millió és 7,8 milliárd fényév között helyezkednek el.

„Ez a valaha készített legnagyobb ilyen minta” – mondta a csillagász.

A kutatócsapat megvizsgálta, hogy ezek az XBONG-ok lehetnek-e nagy mennyiségű, porral körülvett fekete lyukak.

„Ha a fenti állítás igaz, akkor a legkisebb energiájú röntgenfényt kissé elnyelné a por, míg a legerősebb röntgenfény továbbra is fényesen ragyogna rajta keresztül” – magyarázta Kim.

A kutatók megállapították, hogy az XBONG-ok mintegy felénél a legkisebb energiájú röntgenfényt kissé elnyeli a por, a legerősebb röntgenfény pedig keresztülragyogott rajta, ami arra utal, hogy ezek poros gubókba burkolózott aktív galaktikus atommagok.

Kapcsolódó tartalom

A megfigyelés azonban nem zárult le, a szakértők további vizsgálatokat terveznek a Chandra űrtávcső segítségével, hogy pontosabb képet kapjanak az újonnan felfedezett entitások mindegyikéről.

Kiemelt kép: Az Eseményhorizont Távcső (EHT) projekt felvétele egy fekete lyukról (MTI/EPA)