logo

Műsorújság

Meglepő felfedezésre jutottak a Hold barlangjaiban

| Szerző: hirado.hu
A Hold felszíne vagy extrém hideg, vagy forró, de úgy tűnik, a barlangokban kellemes és állandó a hőmérséklet.

A földi barlangok hőmérsékleti viszonyai állandóak, s egy új felmérésből kiderült, hogy a holdi barlangok is hasonlóak. Míg a napsütötte holdfelszín +127 Celsius-fokra is felmelegszik, az árnyékban lévő részeken -173 Celsius-fok van, az ember számára egyik se túl kedvező. Mivel a Holdnak nincs légköre, ami kiegyenlíthetné a hőmérsékleteket, így pusztán a megvilágítás határozza meg, mennyire van meleg vagy hideg – írja a National Geographic.

Azonban egy ideje tudni, hogy vannak olyan lávabarlangok a Holdon, amelyeknek felfelé nyitott bejáratait a Hold körül keringő műholdak jól megfigyelhetik.

A lávabarlangok úgy jönnek létre, hogy egy hígan folyós bazaltlávaár teteje megszilárdul, s ez leszigeteli a lávaár belsejét, ahol továbbra is ömlik a kőzetolvadék, majd – amikor elapad az utánpótlás – egyszerűen kiürül ez a csatorna. A hasonló geológiai képződmények bolygónk egyes tájain, így pl. Hawaiin kimondottan gyakoriak.

E barlangokra már korábban ráterelődött a figyelem, mint a meteoritoktól, vagy épp a sugárzástól védett, emberi tartózkodásra érdemes helyre. Most a NASA Hold körül keringő LRO űrszondája különböző megvilágítási viszonyok mellett készült mérései alapján vizsgálták az egyik ilyen barlang hőmérsékletét.

„A több mint 200 üregből legalább 16 beszakadt lávabarlang” – mondta el a kutatást vezető Tyler Horvath, a Kaliforniai Egyetem bolygókutató doktorandusza. A felmérésről készült tanulmányt a Geophysical Research Letters folyóirat publikálta. Az, hogy a holdi üregekben, lávabarlangokban stabil hőmérsékleti viszonyok vannak, sokat lendít a felfedezésük tervein a kutatók szerint.

A kutatók az LRO űrszonda hőkamerája (Diviner) adatait elemezték, különösen arra a körülbelül 100 méter mély és 88 méter átmérőjű, henger alakú üregre koncentrálva, amely a Mare Tranquillitatis (Nyugalom tengere) területén található.

A méréseket számítógépes modellezéssel egészítette ki a kutatócsoport, s így az üregnél található kőzetek és holdpor hőtani jellemzőit mérték fel, s megvizsgálták, miként alakul az üreg hőmérséklete eltérő megvilágítás mellett.

Ezekből a számításokból kiderült, hogy az üreg folyamatosan árnyékban lévő részén alig változik a hőmérséklet, és a kellemes, +17 Celsius-fok körüli érték várhatja a majdani látogatókat.

Ha az üregből valóban egy lávabarlang nyílik, ahogy a felvételek sejtetik, akkor e barlangban is hasonlóképp kellemes lehet a hőmérséklet, kevesebb mint 1 Celsius-fokos hőingással a teljes holdi nap (kb. 29,5 földi nap) során.

Érdemes azért azt is megjegyezni, hogy az LRO adatai nem teljesen tökéletesek, mivel a felbontás kevés a barlang pontos hőmérsékletének méréséhez, ezért érdemes volna ennél jobb műszerrel, célzottan a lávabarlang-bejáratoknak tartott üregeknél olyan részletesebb méréseket végezni, amelyek igazolhatják a most elvégzett számításokat.

Ajánljuk még