logo

Műsorújság

A tudósokat is meglepte, amit az Antarktisz jege alatt találtak

| Szerző: hirado.hu
Hatvanmillió halból álló költőkolóniát fedeztek fel az Antarktisz jéggel borított Weddell-tengerében – egy egyedülálló és korábban ismeretlen ökoszisztémában. Beszámolók és becslések szerint a kolónia kiterjedése nagyjából London méretének harmada lehet.

A mintegy 60 millió aktív fészek meglepetésszerű felfedezését egy biológuscsoport tette, miközben rutinadatokat gyűjtött 60 méteres mélységben, a tengerfenék felett 1,5-2,5 méterrel. A felfedezés előtt az eddigi legnagyobb kolónia, amit megtaláltak, 60 fészket tartalmazott – számolt be a The Guardian.

A  páratlan élettér, mint 240 négyzetkilométeren terjed ki a kutatók szerint, átlagosan három négyzetméterenként található egy fészek.

Arra számítottunk, hogy a szokásos antarktiszi tengerfeneket fogjuk látni, de a merülésünk első négy órájában csak halfészkeket láttunk ”– mondta Autun Purser, a németországi Alfred Wegener Sark- és Tengerkutató Intézet munkatársa, a Current Biology című szaklapban megjelent tanulmány vezető szerzője.

A lenyűgöző lelet azt is feltárta, milyen keveset tudunk az óceánok mélyéről, és mekkora hiányosságok vannak az ökoszisztéma kutatásában.

A hatalmas kolónia, amelyről úgy gondolják, hogy a világ legnagyobbja, a figyelemre méltó jéghalnak –Neopagetopsis ionah – ad otthont, amelynek átlátszó koponyája és vére van. A vezető kutató, Purser szerint a fókák is ezzel táplálkozhatnak, így ha a jéghalak eltűnnek, a fókák is eltűnhetnek.
A következő két évben kamerák figyelik majd az ökoszisztémát, hogy kiderítsék működését, és azt, hogyan lép kölcsönhatásba más ökoszisztémákkal. A kutatók azt tervezik, hogy 2022 áprilisában visszatérnek a térségbe, hogy felmérjék a környező vizeket, és megnézzék, újra szaporodnak-e a halak ugyanazokban a fészkekben.

Ajánljuk még