Petőfi Sándor 1848. októberének közepén, vagyis nem sokkal a honvédsereg dicsőséges pákozdi győzelme után megírt versében az édesapját úgy mutatja be, mint egy vén zászlótartó, kit cselekvésre ösztökélt a hír, hogy vészben a hon, ezért „zászlót vett kezébe” (A vén zászlótartó).
Milyen zászlót adott nemzeti nagy költőnk versbéli édesapja kezébe? Hogyan nézett ki akkor, Petőfi korában hazánk lobogója?

Néhány hónappal a vers megírása előtt, vagyis 1848. március 16-án, tehát pontosan 177 évvel ezelőtt, az akkori fővárosunkban, Pozsonyban ülésező országgyűlés elfogadta a „nemzeti színről és az ország czimeréről” szóló XXI. törvényt.
A mindössze két pontból álló jogszabály szerint „a nemzeti szín és ország czimere ősi jogaiba visszaállíttatik”, valamint „ennélfogva a háromszínű rózsa polgári jelképen ujra felvétetvén, egyszersmind megállapittatik, hogy minden középületnél s közintézeteknél minden nyilvános ünnepek alkalmával, és minden magyar hajókon a nemzeti lobogó és ország czimere használhassék. Egyébiránt a kapcsolt Részeknek szabadságukban hagyatván, hogy az ország szinei és czimere mellett, saját szineiket és czimerüket is használhassák”.

Annak ellenére, hogy nemzeti lobogónk nemcsak népünket (annak gazdag múltjával, kultúrájával és szenvedésével együtt) jelképezi, de az ezeréves államiságunk szimbóluma is; a piros, fehér és zöld színek trikolórja mégis hosszas fejlődés eredményeként alakult ki. Legkorábbi eleme a piros és fehérként említhető színösszetétel, amit a heraldika, vagyis címertan szabályai szerint helyesebb lenne inkább vörös és ezüst színként említeni.
Ez a kezdet, az Árpád-házi királyaink zászlaja és címere.
Ha ugyanis a vörös-ezüst csíkot pajzs hordozza s nem vászon, s ez a két szín hétszer vágja keresztbe a mezőt, akkor megkapjuk az úgynevezett árpádsávos címert, amely uralkodói pecséteken először a 13. században jelent meg. A Nagy Lajos királyunk parancsára ékes latin nyelven, 1360 körül íródott Képes krónika miniatúrái a régi királyainkat rendre így ábrázolta.

Címerünkben ettől külön jelent meg a mai kettős kereszt, melyről a katolikus hagyomány azt tartja, hogy Szent István király apostoli királyságára utal. Történetét nagyon szépen leírja az úgynevezett Hartvik-legenda.
A Könyves Kálmán királyunk idejében élt győri püspök írására III. Ince pápa 1201-es rendelkezése óta Szent István hivatalos életrajzaként tekinthetünk. Adjuk is át a szót rögvest a győri püspöknek, aki 1112 körül egybegyúrta a Szent István életét korábban feldolgozó, úgynevezett kis és nagy legendát: a „következő nap megszabott órájában Astrik püspök a pápához ért, a rárótt feladatot bölcsen ellátva, a szent fejedelem viselt dolgait rendben előadva kérte az apostoli széktől az említett kitüntetéseket. Kimutatta, hogy méltó ilyen tisztességre és méltóságra, mert Isten segítségével meghódított több nemzetet, s hatalma által sok hitetlent az Úrhoz térített. Ezek hallatára nagyon megörült a római főpap, mindent megadott jóságosan, ahogy kérték. Azonfelül keresztet küldetett a királynak, mintegy az apostolság jeleként, így szólván: Én apostoli vagyok, ő viszont méltán Krisztus apostola, ha Krisztus annyi népet térített meg általa.”
A Hartvik-legendában tehát már felbukkan az apostoli királyi cím, amit egyes egyedül csakis a magyarok királya kapott meg, más evilági uralkodó nem.
Szilveszter pápa apostoli keresztje azt jelezte, hogy a Magyar Királyság a Német-római Birodalomtól, mint a korszak világi hatalmától is, és Rómától mint a kor lelki hatalmától is független, szuverén ország. Ezt a kivételes helyzetet erősíti István karácsonyi megkoronázása is, hiszen rajta kívül ezen a napon „Isten kegyelméből” csak Nagy Károly és Nagy Ottó, vagyis a nyugati kereszténység két legnagyobb császára kapta meg a koronát.

A Szilveszter pápa által küldött kereszt ábrázolása idővel változott. Már a nagyon korai időkben, vagyis a 12. század közepén a magyar királyi hatalom jelképe lett, a ma ismert kettős kereszt formájában azonban III. Béla korában jelent meg. Ez már csak azért is érdekes, mert a kettős kereszt az egyházi heraldikában a pátriárkákat, érsekeket illette. Nálunk viszont idővel – első, apostoli királyunk révén – hazánk egyik jelképévé vált, amely nemzeti címerünkbe is beépült.
Ha tovább vizsgáljuk a nemzeti lobogónk történetét, azt látjuk: annak ellenére, hogy már II. Endre királyunk egyik, 1222-ben kelt pecsétje piros-fehér-zöld színű selyemzsinóron függött, és a vegyesházi és Habsburg-királyaink alatt is számos okmány hasonló szalagot hordozott, e három szín mégis csak lassan vált Magyarország trikolorjává.

A Habsburgok magyarországi uralmának első kétszáz esztendejében inkább csak rendkívüli alkalmakkor lépett színre.
Akkortájt ugyanis a Habsburg-dinasztia fekete-sárga színű lobogója volt az egész birodalom egyedüli hivatalos zászlaja.
Trikolórunk első ízben 1608-ban II. Mátyás pozsonyi trónra emelésén bukkant fel, mikor is a Szent Márton-templom és a ferencesek temploma közötti utat befedték, a tetőt pedig piros, fehér és zöld színű posztóval vonták be. Fennmaradt az is, hogy I. Lipót király harmadik feleségének, Pfalz-Neuburgi Eleonórának 1681-es koronázásakor a soproni templom lépcsőjét „Pannonicus tricolor”-ral takarták le. Meg kell említeni, hogy II. Rákóczi Ferenc nagyságos fejedelem nem ezt a hagyományt vitte tovább, hiszen zászlaja zöld színű volt, amin arany felirat hirdette: Cum Deo pro patria et libertate, vagyis Istennel a hazáért és szabadságért.
A piros-fehér-zöld legközelebb Mária Terézia királynő uralkodása alatt bukkant fel, mégpedig 1743-ban, amikor is a királynő rendelkezése szerint ebből a három színből állították össze a magyar verbuválású katonai alakulatok törzszászlaját.
Mindezen előzmények után, a magyarság mai értelemben vett trikolorja a francia forradalom hatására született meg, amit az 1848-as áprilisi törvények kodifikáltak. Csakhogy a szabadságharc lobogója mégsem ez volt, hiszen a piros-fehér-zöld a zászló szegélyén, farkasfogként jelent meg, középütt pedig kiscímerünket vagy Szűz Máriát ábrázolták.
Az 1848-ban kodifikált trikolór a kiegyezés után, 1867-től lett hazánk hivatalos lobogója.
Azóta becses örökségünk, s az együvé tartozás láthatatlan selyemzsinórjával köt össze bennünket, magyarokat, éljünk bármely szegletében is a világnak. Arany János 1848-ban megfogalmazott szavaival (Az örökség):
„E becses zászlónak, a hazának,
Védelmében hányan elhullának!
Vérökben a rúdját hányszor megfereszték
Régi ősapáink! – de el nem ereszték.
Igy a zászló, ránk örökbe maradt,
Ránk hagyák azt erős átok alatt:
Átok alatt, hogy ha elpártolunk attul,
Ne legyen az isten istenünk azontul.
Most telik be, vagy soha, ez átok.
A zászlót, a zászlót ne hagyjátok!
Ha minket elfú az idők zivatarja:
Nem lesz az istennek soha több magyarja.”
Az Országgyűlés ez előtt fejet hajtva hozta meg 2014. december 16-án azt a határozatát, mely szerint március 16-át, vagyis az 1848-as első kodifikáció napját, a magyar zászló és címer emléknapjává szenteli. Eszerint „a magyar nemzet összetartozását, a magyar nemzeti függetlenséget kifejező piros-fehér-zöld színű zászló, valamint az alaptörvényben meghatározott címer a nemzeti kulturális örökség része, tiszteletük az intézmények, a szervezetek és a magyar nemzet polgárainak közös felelőssége”.
Kiemelt kép: Katonai tiszteletadással felvonják a nemzeti lobogót az Országház előtti Kossuth Lajos téren (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)