Miközben csak
2011. március 23-án törölték a mindaddig Budapest díszpolgárainak névsorában szereplő, mozgalmi nevén Sztálinként ismert
Joszif Dzsugasvilit, a pesti trolibuszok sorszámozása a mai napig a 70-essel kezdődik. Az alábbiakból pedig kiderül, hogy mi köze a tízmilliók lemészárlásáért és rabtáborokba hurcolásáért felelős diktátornak a fővárosi trolikhoz.
Éppen 75 évvel ezelőtt, 1949. december 21-én ünnepeltették meg a Szovjetunióban és a szovjet befolyás alá kerül államokban, így hazánkban is Sztálin 70. születésnapját.
The first trolleybus in Budapest, Hungarian People’s Republic, 1949 pic.twitter.com/GBzNUstmVs
— Soviet Visuals (@sovietvisuals) June 21, 2019
A kommunista propaganda minden eszközét bevetette, hogy emlékezetessé tegye ezt a napot, ez okból éppen
Sztálin születésnapján indították el az új, úgymond legelső budapesti trolijáratot.
Budapesten, ahol egyébként a város földrajzi adottságaiból is következik, hogy trolibuszokat Budán érdemes működtetni,
1933. december 16-ától volt trolibusz-közlekedés Óbudán.
A városrészben található szintkülönbség miatt ezek a buszok a fékenergiát elektromos energiává alakítva viszatáplálták a hálózatba.
A műszaki feltételeket biztosító elektromos hálózat a járművekkel együtt a világháborús pusztítások alatt tönkrement. A háború utáni újjáépítés során viszont szóba sem jöhetett, hogy az „úri Magyarország” jelképének tekintett Budán indítsák be a szigorúan szovjet mintára felszerelt trolihálózatot.
Ótátrafüredi troli – 1904-ben
A fővárosi troli 1949-es újra indításakor tehát még emlegetni sem volt ajánlatos, hogy a budapesti trolinak már 16 esztendős múltja volt, s hogy hazánkban már 1904-ben, tehát az „új” troli üzembe helyezése előtt 45 esztendővel gurultak, országszerte a trolibuszok, így Poprád és Ótátrafüred között, később Nagyszebenben és Pozsonyban is.
„Említettük, hogy Rákospalota és Fót között sínpár nélkül közlekedő villamos kocsikat terveznek. Budapest környékén ez volna a legelső ilynemű kocsiközlekedés, míg
a Tátrában Poprád és Ótátrafüred közt már a múlt nyáron megindult a közlekedés sínpár nélküli villamos kocsikkal”
– írja a Pesti Hírlap 1905. március 23-i számában. A „sínpár nélkül közlekedő villamos kocsi” a trolibusz korabeli megnevezése.
A 70-es, s a többi 13 trolijárat számozása is azért viseli a 70-től 83-ig terjedő számsort, mert
az újabb járatokat a 70-es számtól kiindulva, növekvő sorrendben számozták meg.
Csakhogy Sztálin, avagy Joszif Dzsugasvili 70. születésnapja valójában nem 1949. december 21-ére esett. Ennek egyszerű ok az, hogy Sztálin a korabeli, hivatalosan ismertetett adatokkal szemben nem 1879. december 21-én született. Joszif Dzsugasvili ugyanis több mint egy évvel korábban, 1878. december 18-án (a Julián-naptár szerint december 6-án) látta meg a napvilágot. Tehát
1949. december 21-én nem 70, hanem 71 éves volt.
A nagy bankrablás: Sztálin első mészárlása
Ez az ambiciózus, ám kíméletlen és kegyetlen, ugyanakkor jó eszű és törtető fiatalember tudatosan építette karrierjét, azt nem egyszer a legendák, mesék világához fűzhető elemekkel tűzdelve. Már az 1890-es évek vége felé, a tbiliszi ortodox papi szeminárium diákjaként kezdte átlátni, hogy az általa a Kaukázusba üldözött, száműzött marxisták jóvoltából megismert, szélsőbalos körök – melyeknek szervezett munkájába, marxista olvasókört szervezve, maga is bekapcsolódott – jóval komolyabb pályafutást ígérnek számára, mint az, hogy helyi papocskaként temetéseken és keresztelőkön tartsa a markát némi baksisért.
A pénzt egyébként sem vetette meg:
megtervezte a híres, Európa-szerte ismertté vált, 1907-es, Jereván-téri nagy bankrablást.
A Tbiliszi város népszerű terén végrehajtott gengsztertámadás valóságos vérfürdővel járt, s mivel Sztálin a szervezők, sőt a végrehajtók között volt, elmondható, hogy ez a
40 halálos áldozatot és 50 sebesültet követelő rablógyilkosság
lett a későbbi diktátor első mészárlása.
A pénz – 3,6 millió amerikai dollárnak megfelelő összeg – egy részét Leninnek juttatták el. Éppen a pénzösszeg utáni nyomozás miatt menekülhetett Svájcba a később Németország által, mintegy ügynökként, egy puccs kirobbantásának feladatával visszajuttatott, magát Leninnek nevező Vlagyimir Iljics Ulajnov.
Sztálin ebben az időben
Tbilisziben még „Koba”-ként volt ismert:
akkoriban megkreált imidzsét még Alekszandr Kazbegi grúz író regényhősére építette. Hiszen a Koba nevet is ő adta sajátmagának…
A „Sztálin” nevet, mint már említettük, Lenint utánozva adta, szintén önmagának Dzsugasvili, amelyet 1913-ban hazsnált először. Később szintén önmaga találta ki, hogy
máról holnapra hadsereg-főparacsnok, „generalisszimusz” is.
Kiemelt kép: Budapest, 1949. december. Az első 70-es trolibuszjárat indítása Budapesten. A troli oldalán az “Éljen a Bolsevik Párt és a nemzetközi forradalmi munkásmozgalom lángeszű vezére: Sztálin!” szövegű felirat áll. (Fotó: MTI /Magyar Fotó/ Szécsényi József)