A keresztény magyar királyságot megalapító első királyunk emlékét, örökségét népünk évezreden át óvta, ápolta. Szent István életéről nem sokkal a halála után három legenda is született, közülük a legteljesebbre, a Hartvik győri püspök által 1112 körül – Könyves Kálmán uralkodása alatt – írt műre III. Ince pápa 1201-es rendelkezése óta úgy tekinthetünk, mint a legelső magyar uralkodó hivatalos életrajzára. A mű szent István országfelajánlását is elmeséli, amely 1038-ban, közvetlenül a halála előtt történt.

Adjuk is át a szót Hartvik püspöknek: „Végre Isten irgalmából, a százszoros jutalom díjára érdemesen, láz vette le lábáról, s mikor már nem volt kétséges halálának hamari napja, előszólította a püspököket és palotájának Krisztus nevét dicsőítő nagyjait. Először megtárgyalta velük, hogy kit választanak helyette királynak. Majd atyailag intette őket, hogy őrizzék meg az igaz hitet, amelyet elnyertek; hogy az igazságot szeressék, az égi szeretet láncait kedveljék, gyakorolják a szeretetet, az alázatossággal törődjenek, de mindenekelőtt a kereszténység zsenge ültetvényén csőszködjenek. E szavak után kezét és szemét a csillagokra emelve így kiáltott fel: Ég királynője, e világ jeles újjászerzője, végső könyörgéseimben a szentegyházat a püspökökkel, papokkal, az országot a néppel s az urakkal együtt a te oltalmadra bízom; nékik utolsó istenhozzádot mondva lelkemet kezedbe ajánlom.”

Szent István e tettének 900. évfordulóját, vagyis a Regnum Marianum megszületését hazánk 1938-ban fényes külsőségek közepette ünnepelte. Mintegy az események nyitányaként, közvetlenül az Eucharisztikus Világkongresszus előtt, május 22-én Szent István székvárosában, Székesfehérvárott tartották meg az évi vitézavatást, három nappal később Budapesten megkezdődött a kongresszus központi rendezvénysorozata, május 30-án pedig országos ünnepséget tartottak a Szent Jobb megtalálásának emléknapja alkalmából. Másnap aztán a Szent Jobb az Aranyvonaton országjáró körútra indult.
Az eseménysor középpontjában a budapesti Eucharisztikus Világkongresszus állt.

Az Eucharisztia, vagyis Oltáriszentség, az egyház hite szerint Jézus Krisztus testét és vérét jelképezi. Máté apostol így írja le evangéliumában az eucharisztia tiszteletének szakrális alapját, vagyis Jézus utolsó vacsorán mondott szavait: „Vacsora közben Jézus kezébe vette a kenyeret. Megáldotta, megtörte s odanyújtotta tanítványainak, ezekkel a szavakkal: Vegyétek és egyétek, ez az én testem! Aztán fogta a kelyhet, hálát adott, és ezekkel a szavakkal nyújtotta nekik: Igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, a szövetségé, amelyet sokakért kiontanak a bűnök bocsánatára.”

Az egyház hite szerint az Oltáriszentségben Jézus Krisztus valóságosan is „jelen van”. Az Oltáriszentség a templom legszentebb helyén, az oltár közepén, egy zárható, díszes kisszekrényben, az úgynevezett tabernákulumban van eltéve.
Az eucharisztia tiszteletére összehívott első világkongresszust 1881-ben Franciaországban tartották. Az ünnep eredeti koncepciója szerint ez egy világméretű úrnapi körmenet, vagyis az eucharisztia tiszteletének a világ előtti megvallása volt. A minden évben más városban megrendezett és a szociális kérdésekre fókuszáló kongresszusok nagyban erősítették azt az egyházon belüli folyamatot, amely részeként XIII. Leó pápa 1891. május 15-én kiadta a marxista társadalmi elvekre válaszoló Rerum novarum enciklikát.
Budapesten a 34. kongresszust rendezték meg. Előkészítése már 1937 májusában megkezdődött, amikor Serédi Jusztinián esztergomi érsek kihirdette az eucharisztikus emlékévet. Az ünnepély központi témájául az eucharisztiának, mint a szeretet kötelékéről való elmélkedést választotta. A lelki készülődés mellett a háttérben nagyon komoly világi szervezőmunka is zajlott, hiszen a magyar politikai elit felismerte, hogy hazánk most végre kitörhet abból a nemzetközi elszigeteltségéből, amely a vesztes világháborús összeomlás és a trianoni országcsonkítást követően sújtotta.
Az ünnep dátuma, amely húsvét mindig változó időpontjától függött, igen közel került június 4-hez, vagyis a trianoni békediktátum aláírásának évfordulójához. Ezért volt szimbolikus jelentősége annak, hogy a határon túlról érkező magyar és a szomszédos népek nagy számban zarándokoltak Budapestre. A vasárnapi zárómisén több mint félmillióan vettek részt.

A kongresszusra 15 bíboros és 330 püspök mellett több mint százezer külföldi zarándok érkezett. XI. Piusz pápát Eugenio Pacelli bíboros pápai legátusként képviselte. A főpap személye tovább erősítette a kongresszus egyik legfőbb üzenetét, vagyis a katolikus „harmadik út” lehetőségét a náci, illetve a bolsevik társadalmi javaslat ellenében. Az egyik főszervező, a jezsuita Bangha Béla ezt írta: „Az eucharisztikus kongresszuson az istenhit és istentelenség küzdelméről van szó, és benne minden pozitív vállalásnak segíteni kell. Ez a szeretet ünnepe.”