A történelemben minden összefügg mindennel, egyetlen elemét sem szabad figyelmen kívül hagyni, mert akkor már változhat az összkép. Így van ez a nagy földrajzi felfedezések korával is, amely az Indiába vezető tengeri út keresésével indult. Ehhez áttételesen, de hazánk is hozzájárult. Mégpedig a föld mélyéből kibányászott arannyal.
A középkor számunkra oly sok dicsőséget hozó időszakában Európa aranytermelésének javát mi adtuk, de az ezüstbányászatban is éllovasok voltunk. Már az Árpád-házi királyaink alatt is csúcsokat döntögettünk, mikor is a hazai bányák az évenkénti ezer kiló arany kitermelésével az európai termelés öthatodát tudták magukénak. Mátyás király korára ez a mutató még magasabbra kúszott, évente már 2500 kiló aranyat adtak a honi bányák.

Csakhogy a nagy király korára radikálisan megváltozott a világ. A Távol-Keletről, Indiából, Kínából érkező hagyományos kereskedelmi útvonal egy központi szegmensét ugyanis elfoglalta a Török Birodalom. A karavánokat tovább engedte, de a vámokat a korábbi többszörösére emelte, ami Európában nagyon megdrágította a keleti termékeket. Ez sokáig azért nem okozott gazdasági krízist, mert a magyar aranybányák ontották kincsüket. Csakhogy ezek a bányák Mátyás király halála után kimerültek, Európa aranykészlete pedig szépen kezdett átgurulni a török szultán kincstárjába, aki ezt a pénzt is arra használta fel, hogy a próféta zászlaját a vén kontinens minél több pontjára kitűzze.
Ez a nemzetközi helyzet nagymértékben elősegítette azt a kereskedői vágyat, hogy Kelet kincsét a törökök megkerülésével, vagyis sokkal olcsóbban is Európába lehessen hozni.

Kolumbusz Kristóf például azt gondolta, hogy keletre akár nyugati irányból is el lehet jutni, s ehhez semmi mást sem kell tenni, csak neki kell vágni a végtelen óceán ismeretlen vizének. Hosszas unszolás után erről meg is győzte a spanyol királyi párt, Kasztíliai Izabellát és Aragóniai Ferdinándot, akik 1492. április 17-én aláírt oklevelükben Kolumbuszt kinevezték admirálisnak és alkirálynak, s adtak e jól csengő cím mellé még kétmillió aranyat is. A pénzből három hajót állított ki: a kora csúcstechnikájának is nevezhető zászlóshajót, a Santa Maríját, valamint két kisebb hajót, a Niñát és a Pintát.
Ezzel megkezdődött a spanyol conquistadorok kora.
Kolombusz flottája meg sem állt a Bahamákig, ahonnan Kuba és Hispaniola szigetére hajóztak. Később még háromszor tért vissza az Antillákra.

Haláláig azt hitte, hogy Kelet-Indiában jár.
Vasco da Gama azonban tényleg elhajózott Indiába.
A sors furcsa fintora, hogy a portugál király szolgálatába szegődött Vasco da Gama Afrika megkerülésével pontosan azon a napon, vagyis május 20-án érte el a fűszerekben gazdag, egzotikus Indiát, mint amelyik napon a nyugat felé induló nagy riválisa meghalt.
Portugália ezzel kereskedelmi világhatalom lett.
De ehhez az kellett, hogy I. János portugál király harmadik fia, a már a kortársai által is „tengerészként” emlegetett Henrik herceg személyes vagyonát és tekintélyét is latba vetve támogassa a felfedező utakat.

Tengerész Henrik sokat tett a hajózás fejlesztéséért. Portugália legdélibb részén, a Vincent-foknál fekvő Sagresben navigációs iskolát alapított, amely mellé csillagvizsgáló tornyot is építtetett. Remek hajósok nevelkedtek az iskola falai között. Itt működött az a hajóépítő műhely is, ahol továbbfejlesztették a karavellát, majd a karakkot, amelyek a korszak tengeri felfedező útjainak általánosan használt hajótípusaivá váltak.

Tengerész Henrik a hajókapitányok kötelességévé tette, hogy útközben térképet készítsenek és hajónaplót vezessenek, s ezeket hazatértük után át kellett adni a herceg Tresorariának nevezett gyűjteményének.
Mindezt azért tette, hogy más népek hajósai, de leginkább a spanyolok, ne értesüljenek a felfedezésekről. Az Azori-szigetek létéről például sokáig csak Sagres hajósai tudtak.

Tengerész Henrik hajói Afrika nyugati partvonalait térképezték. Miután azonban a portugálok arról értesültek, hogy Kolumbusz Kristóf spanyol zászló alatt hajózva felfedezte Amerikát, beletapostak a gázpedálba és a lisszaboni kikötőből rögvest útnak indították azt a flottát, amely Indiába a Bartolomeu Dias által megnyitott úton próbált eljutni. Ez a kapitány ugyanis 1488-ban körülhajózta a Jóreménység fokát, vagyis túljutott Afrika déli csúcsán.

Vasco da Gama 1497. július 8-án kezdte meg utazását a Săo Gabriel nevű hajójával. Tizenhárom hetes utazás után érte el a Jóreménység fokát, majd továbbra is a part mentén haladva észak felé fordult. Elhajózott Mozambik és Kenya előtt, majd felfogadott egy helyi arab hajóst, akinek a segítségével 1498. május 20-án érkezett meg Kálikut városába, az indiai kereskedelmi metropoliszba.
A hazaút majdnem egy évig tartott. Otthon hősként ünnepelték, hiszen valóra váltotta Tengerész Henrik herceg nagy álmát: bebizonyította, hogy Indiába a tengeren át is vezet út. 1524-ben India alkirályává nevezte ki III. János portugál király.
Kiemelt kép: Kolumbus Amerikába érkezik (Fotó: Wikimedia)