Fények cikáztak, árnyak hullottak, a filmvásznon életre kelt a varázs, az események pedig olyan gyorsan peregtek, mint a mozigépbe illesztett filmtekercs. A Lumiere testvérek találmánya ugyanis villámgyorsan körbenyargalta a világot, és röpke egy esztendővel a találmány szabadalmaztatása után már mihozzánk is megérkezett. Az első vetítést az akkor még szédületes iramban fejlődő Budapesten, a Royal Szállóban tartották, 1896. május 10-én. Innen számítjuk a magyar filmvetítés, illetve a magyar mozgókép-történet kezdetét. A mozi aztán látványos gyorsasággal vert gyökeret idehaza: a kávéházakból kilépve országszerte egymás után nyíltak a filmszínházak, ahol eleinte külföldi, majd egyre több magyar filmet is láthatott a közönség.
Merthogy idehaza szinte a kezdetektől fogva készültek mozifilmek. Ráadásul nem is egyközpontú volt a honi filmipar, hiszen Budapest mellé villámgyorsan felkúszott a Kelet-magyarországi nagyváros, Kolozsvár.
Az „erdélyi Hollywood” meghatározó személyisége Janovics Jenő volt, aki a kincses város színigazgatójaként kezdte, hogy aztán a magyar filmgyártás nagy úttörőjeként folytassa. Kolozsvári filmstúdiójában indult a később az angol filmipart megteremtő Korda Sándor pályafutása is, aki a mai Túrkevéhez tartozó Pusztatúrpásztón, Kellner Sándor néven látta meg a napvilágot, 1893. szeptember 16-án.
Gyermekként a pusztán élő társaival együtt, őt is lovaskocsi vitte a bentlakásos, túrkevei hetes iskolába, ahonnan csak hétvégére mehetett haza. Ifjonti korában súlyos szemfertőzést kapott és emiatt olyan rövidlátó lett, hogy egész életében szódásüvegtalp-vastagságú szemüveget kellett hordania. Nem mindig szomorkodott emiatt, hiszen a világháború alatt ezért nem vitték el katonának.
Középiskoláját a fővárosi Mester utcai Kereskedelmi iskolában végezte. Később az alma mater jelszavát – mely szerint Sursum corda, vagyis Emeljétek fel a szíveteket – választotta új nevének, s így ismerte meg az egész világ.
Érettségi után újságíró lett, és szinte egyből a fővárosi filmes szaklapokhoz csapódott. Sokat publikált, főleg kritikákat, amik a világháború kitörésére meghozták az országos hírnevét.
A jó tollú újságírót 1916-ban megkereste Janovics Jenő. Az erdélyi filmcsászár húsz évvel később így emlékezett vissza a találkozásukra: „A pesti New York Kávéház hideg márványasztalánál álmodozott a fiatal, nyurga Korda, valami szerény megélhetést biztosító újságírói alkalmaztatásról, amikor vonatra ültettem és levittem magammal Kolozsvárra, filmrendezőnek, évi 18.000 korona fix fizetéssel”.
Janovics Jenő jó szemmel válogatta ki a munkatársait, hiszen nála debütált a Casablanca című filmmel később világhírnevet szerző Oscar-díjas Kertész Mihály is, aki három filmet forgatott a kolozsvári stúdióban.
A Corvin Filmgyár a világ hetedikként létrehozott filmvállalata volt. Volt egy külső helyszíne is, a kolozsváriak által egyszerűen csak Mozifalvaként emlegetett Szászfenesen. Janovics amúgy Erdély különböző városaiban 26 mozit működtetett, melyek „természetesen” rendre műsorra tűzték a Corvin Filmgyár filmjeit.
Az első világháború idején az ellenséges országokból érkező filmek forgalmazásának tilalma elősegítette a magyar film térhódítását, így a kolozsvári filmgyártás fellendülését is: Erdélyben 1914 és 1918 között több, mint hetven nagyjátékfilm készült. Természetesen ezek még mind némafilmek voltak.
Korda Erdélyben sikert sikerre halmozott és 1917 áprilisában Pásztory Miklóssal karöltve megvette Janovicstól a kolozsvári Corvin Filmgyárat. Rögvest terjeszkedésbe fogott és még ugyanabban az évben a főváros akkori határában egy hasonló központot hozott létre, a Corvin Filmgyár és Filmkereskedelmi R-t.
Ma is működik ez a cég. Ott van, mindjárt Zuglóban, a Róna utcában, s mind a mai napig ontja a mozgóképeket. A Corvin Filmgyár után Hunniának hívták, a második világháború után pedig Mafilmnek. Napjainkban a Magyar Nemzeti Filmalap része.
A Magyarországi Tanácsköztársaság idején Kordát is elkapta a forradalmi hevület és a kommunista direktórium tagjaként a filmgyártás művészeti vezetője lett. A tanácsköztársaság bukása után ezért kellett menekülnie. Bécsbe emigrált, ahonnan két év múlva Berlinbe, majd 1927-ben Hollywoodba, a filmgyártás akkor már tagadhatatlan világközpontjába ment. Amerikában a United Artists rendezője lett. Felesége, az erdélyi Déván született Farkas Antónia, akivel még Budapesten házasodtak össze, színésznő volt, és addig Korda összes filmjében játszott. Az asszony férje után Amerikában felvette a Korda Mária művésznevet. Csakhogy a hangosfilm megjelenésével a karrierje összetört, mert rémes akcentusa miatt egyetlen rendező sem akart vele dolgozni. Még a saját férje sem.
Kapcsolatuk ezért annyira megromlott, hogy 1930-ban elváltak. Az asszony úgy megharagudott Korda Sándorra, hogy még közös gyereküket is az apja ellen nevelte és élete végéig perekkel keserítette az életét.
Vélhetőleg ezért döntött úgy Korda Sándor, hogy otthagyja hollywoodi jól fizető állását és megfogadja az Amerikában komoly sikereket elért magyar író, Molnár Ferenc tanácsát, aki azt mondta, hogy a jó kapcsolat titka a „külön hálószoba és közte egy óceán”.
Volt felesége elől tehát az óceán túlpartjára, Londonba költözött, ahol 1932-ben megalapította a London Films filmstúdiót. Filmjei igazán látványosak voltak, ami a színes filmek megjelenésével csak fokozódott. Leghíresebb mozija az 1933-as VIII. Henrik magánélete, amely azonnal világsiker lett, még Oscar-díjra is jelölték. Stúdiója ontotta a jobbnál jobb filmeket, amelyek közül kimagaslik a Rembrandt, a III. Richárd, a Bagdadi tolvaj és a Dzsungel könyve.
Világsztárokkal dolgozott. A Dzsungel könyve zenéjét például a háromszoros Oscar-díjas Rózsa Miklós szerezte, aki többek között a Ben-Hur muzsikáját is jegyzi.
A sok munka meghozta a gyümölcsét: 1942-ben VI. György király lovaggá ütötte.
Korda Sándor volt az első filmrendező, akit a Brit Birodalom uralkodója lovaggá ütött.
Szíve azonban nem bírta a terhelést és 62 évesen felmondta a szolgálatot. A szigetországbéli megbecsültségét jelzi, hogy a Brit Filmakadémia róla nevezte el az év legkiemelkedőbb filmjeinek járó díját.