Mechler Anna a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) ösztöndíjasaként 2020 és 2023 között készített operalibrettót Edmond Rostand a 19. század végén írt, Cyrano de Bergerac című drámája alapján Roxane címmel.
Az író szerint a saját arcát nem vállaló, más ember mögé bújó személy karaktere a 21. században aktuálisabb, mint valaha. Az internetes közösségi felületek tálcán kínálják ennek a magatartásnak a lehetőségét: mindenki idealizált képet fest magáról, hibátlanra szerkesztett fotókat lehet látni a sok boldog, sikeres, szerencsés emberről. Ezek a portálok azt sugallják, hogy egy átlagos élet csupa öröm és siker – amitől mindenki késztetést érez arra, hogy elrejtse a fájdalmait, a kevésbé szép arcát, és egy tökéletes, ám hamis képet alakítson ki magáról.
A szövegkönyvre Tóth Péter, az Magyar Művészeti Akadémia zenei tagozatának vezetője komponál zenét.
A pénteken a Korzó Zeneházban sorra kerülő előadáson a még készülő opera részleteibe hallgathat bele a közönség.
A két felvonásosra tervezett opera eddig elkészült első négy jelenetét oratóriumszerű előadásban mutatják be. A közönség elé varázsolják a színházi forgatagot, a vívódó, életére visszatekintő Roxane-t és a haldokló, de a visszaemlékezésekben régi alakját felöltő Cyranót.
A bemutatót követően Gyüdi Sándor, a Szegedi Szimfonikus Zenekar karmestere a színpadra invitálja a szövegírót és a zeneszerzőt is; beszélgetésük során műhelytitkokat lehet megtudni a darab keletkezéséről, az alkotói szándékról, a mű ma nagyon is aktuális mondanivalójáról.
Kiemelt kép: Fillár István, (j) Cyrano de Bergerac és Tóth András Ernő, Guiche gróf szerepében, a Pécsi Nemzeti Színházban, ahol október 22-én mutatják be Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac című romantikus játékát (Forrás: MTI/Kálmándy Ferenc)