Hallgassa vissza Demeter Szilárd jegyzetét:
/
Ha múzeumban dolgozol, naponta kapsz emlékeztetőt az emberi élet végességéről. Ha nagyon filozofikus akarnék lenni, akkor a muzeológus legnagyobb mentális kihívása az, hogy folyamatosan visszavettetődik „az autentikus létbe”. Olyan tárgyi valóság vesz körül bennünket, ami minden apró részletében túlmutat önmagán. A tárgyak utalásegészét nevezzük emberi teremtésnek.
Egy múzeumban megtanulod, hogy a mégoly nagy birodalmak napja is leáldozhat egyszer.
Megtanulod, hogy
egy nép, nemzet örökre eltűnhet a Föld színéről, és nincs az a múzeum, ami újra jövőt adhatna annak, akit felmorzsolt az idő.
Megtanulod, hogy a történelmet nem a győztesek, hanem a túlélők írják. És hogy a történetekből csak akkor áll össze történelem, ha nem az egyén, hanem a közösség szempontjából fonjuk egybe azokat.
Kapcsolódó tartalom
Megtanulod tehát, hogy mi a különbség a folyamatos jelenben élés amnéziás állapota és a történelem között.
És megtanulod értékelni a tárgyakat, mint a történelem medrének jelzőoszlopait.
Van valami sorsszerű abban, ahogyan eljutottam a tárgyakra való figyelésig.
Olvasó emberként évtizedeken át úgy gondoltam, hogy mindegy, milyen a könyvespolc, az a lényeg, hogy milyen könyvek találhatóak rajta.
Cipeltem is magammal életem sok állomásán a folyamatosan bővülő könyvtáramat, mint csiga a házát. Aztán évekkel ezelőtt elkezdett zavarni valami: bárhová mentem, a lakásokban – már amelyikben egyáltalán még található könyv – ugyanolyan könyvespolcot láttam, mint amilyen nekem is volt. Külföldi gyártó terméke, ugyanabból az áruházból vásárol a fél világ. Édesapám a vasüzem bezárása után esztergályos mesterből kényszervállalkozóként asztalossá képezte át magát, ott töltöttem az ifjúságomat a műhelyében. Annyi azért ragadt rám, hogy meg tudtam ítélni: ama könyvespolc minősége nem jó, nem szolgál ki bennünket egy életen át, nem lehet költöztetni stb. Mégis pénzt adunk érte.
Kapcsolódó tartalom
Majd baráti és üzleti vacsorákon kezdett zavarni, hogy Európa-szerte ugyanolyan tányérokban szervíroztak, ugyanolyan poharakból ittunk, mindenhol ugyanaz a tárgyi környezet vett körül bennünket. Nincs bajom a skandináv dizájnnal, letisztult, még szépnek is tudom látni. A feleségem praktikus érveit is jogosnak találom: a konyhában nem mindegy – pláne kisgyerekes családoknál –, hogy egy étkészlet törékeny részeit hogyan és mennyiért tudod pótolni. Szóval morogtam ugyan, de feltettem a kezem.
Egészen addig, amíg múzeumban nem kezdtem el dolgozni. Tamási Áron íróasztala mögé ülhettem be nap, mint nap. Mellettem a székely írófejedelem úgynevezett „gondolkodószéke”, faragott háttámlás kényelmetlen ülőalkalmatosság. Cérnakesztyűben lapoztam többszáz éves kiadványokat, közelről néztem Pilinszky rádióját. Minden egyes tárgynak története van, ezeket a történeteket lelkiismeretes muzeológusok mesélik lelkesen. Aztán megismerkedtem a restaurátorokkal, akik az anyagról tudnak sokkal többet, mint bárki más, ráadásul egy jó restaurátor tucatnyi szakma feketeöves mestere. Nem csak ismerik az anyagot, formálják is, tudják, hogyan készült a restaurálandó tárgy.
A múzeumban megtanulsz többezer éves távlatban gondolkodni, szóval akaratlanul is felmerült bennem a kérdés: ha kései utódaink a mai tárgykultúrából akarnának megismerni minket, milyen következtetéseket vonhatnának le pusztán a hétköznapi tárgyaink alapján?
A nyugati civilizáció országairól durván leegyszerűsítve nagyjából azt láthatják, hogy az egész fejlett világot egy nép lakta, ami két törzsre oszlott: voltak az almások, meg a többiek.
A mai tárgykultúránk az akárkiről mesél. Semmit nem mond rólunk, pontosabban, amit megmutat, az nem mi vagyunk, hanem éppen ennek az elkülöníthető, saját karakterű identitásnak a hiányát mutatja meg.
Adjátok vissza a tárgyainkat!