Aktuális

Letartóztatták a szülei megölésével gyanúsított és a rendőr ellen is kést rántó újpesti férfit

Amerikai filmé az Arany Pálma Cannes-ban

Az Anora című, New Yorkban játszódó thrillernek, Sean Baker független amerikai filmes rendezésének ítélte az Arany Pálmát a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon a Greta Gerwig amerikai rendező, színésznő által vezetett nemzetközi zsűri szombat este.

„Ez egy csodálatos film, tele van emberséggel (…) Összetörte a szívünket, és ugyanakkor nagyon megnevetettet” – indokolta a zsűrielnök, a Barbie című zenés film rendezője a döntést.

A győztes alkotás főhőse egy üzbég származású New York-i sztriptíztáncosnő (Mikey Madison), akinek az élete teljesen megváltozik, amikor egy luxuslakásban élő orosz oligarcha fiával szenvedélyes viszonyt kezd.

A történet egy modern tündérmeseként indul,

de miután a fiú szülei Moszkvában tudomást szereznek arról, hogy a fiatalok összeházasodtak, és New Yorkba érkeznek, az álmodozás Anora számára véget ér, a film pedig valódi akcióvígjátékká alakul át.

A 138 perces feszes ritmusú film hatásosan idézi meg a klasszikus amerikai maffiafilmeket, miközben a milliárdosok világa és a New York-i szegény negyedek közötti váltásokkal az amerikai álom árnyoldalaira is rávilágít.

A filmjeiben a peremvidékre szorultakat humorral és méltósággal középpontba helyező 53 éves amerikai rendezőnek a fődíjat George Lucas amerikai rendező, producer adta át. A Csillagok háborúja univerzumának 80 éves megálmodóját néhány perccel korábban tiszteletbeli Arany Pálma-díjjal tüntette ki a fesztivál, amelyet a 85 éves Francis Ford Coppola amerikai rendező nyújtott át kollégájának.

A zsűri a második legjelentősebb díjat, a Nagydíjat Payal Kapadia indiai rendezőnő All we imagine as light (Minden, amit fénynek képzelünk) című költői filmjének ítélte.

Jóllehet az indiai filmgyártás méretében az amerikaiéval vetekszik, indiai alkotás harminc év után kapott újra meghívást a cannes-i fesztivál hivatalos programjába.

A francia-holland-luxemburgi-indiai koprodukcióban készült film főhőse két alacsony sorból származó vidéki ápolónő, akik a világ egyik legnépesebb városában, Mumbaiban egy kórház szülészetén dolgoznak, s közösen bérelnek lakást.

Egyikük egy éve nem látta a férjét, aki Németországban vállalt munkát, míg fiatalabb lakótársa titokban találkozgat vőlegényével. A két nő egy harmadik kolléganőjük meghívására egy tengerparti kirándulás során találja meg a helyet, ahol végre felszabadultan önmaguk lehetnek, és megélhetik vágyaikat.

A zsűri díját egy spanyol nyelvű zenés thriller, Jacques Audiard francia rendező Emilia Perez című filmje érdemelte ki. Ennek az alkotásnak a főszereplői kapták megosztva a legjobb női alakítás díját.

A két világsztár, Selena Gomez és Zoe Saldana, a mexikói Adriana Paz, valamint a címszerepet alakító spanyol transznemű színésznő, Karla Sofía Gascón főszereplésével készült zenés krimi egy mexikói drogbáróról szól, aki az életét minden szempontból meg akarja változtatni.

A díjat a színésznők nevében Karla Sofía Gascón vette át, aki a film kezdetén Manitast, egy hatalmas mexikói drogkartell erőszakos és dúsgazdag vezetőjét alakítja. A kegyetlen férfi nővé átoperáltatva magát kilép a bűnözői alvilágból, és teljesen új életet kezd. Az indiai és a francia filmet is a Mozinet mutatja be a közeljövőben a magyar mozikban.

A legjobb rendezés díját a portugál Miguel Gomes vehette át Grand Tour (Nagy körút) című fekete-fehér epikus filmjéért,

amely az első világháború végén Burmában kezdődik, ahonnan egy brit köztisztviselő elmenekül a Londonból hozzá érkező menyasszonya elöl, és körútra indul Ázsiában.

A férfi és az őt követő nő utazásának történetével a film egyszerre idézi meg a mai ázsiai országokat, és a több mint száz évvel ezelőtti brit gyarmati birodalmat.

A zsűri különdíjjal jutalmazta A vadfügefa magjai című iráni politikai thrillert, Mohammad Raszulof Iránban börtönbüntetésre ítélt és onnan elmenekült filmrendező titokban forgatott filmjét.

A csaknem háromórás alkotás – amelyben eredeti mobiltelefonos felvételek is láthatók az erőszakba torkollott 2022-es tömegtüntetésekről, amelyek a muzulmán öltözködési szabályokat megszegő 22 éves kurd nő, Mahsza Amini halálát követően robbantak ki – egy négytagú fiktív család életét követi Teheránban, amelyet teljesen felkavar a politikai helyzet.

A történet elején vizsgálóbíróvá kinevezett és a tüntetőket kihallgató apa egyre gyanakvóbbá válik feleségével és lányaival szemben, akik egy rendőrök által megsebesített barátnőjüknek próbálnak segíteni. A családon belül generációs szakadék alakul ki: míg a szülők a rend pártján állnak, addig lányaik egyértelmű szolidaritást éreznek a tüntetőkkel, és úgy érzik, hogy jogos a lázadás az elnyomó rezsimmel szemben.

A legjobb forgatókönyv díját Coralie Fargeat francia rendező The Substance (A szer) című angol nyelven készült feminista horrorfilmje kapta.

A történet főhőse, egy ötvenes évei végéin járó tévés személyiség (Demi Moore), aki kipróbál egy olyan szert, amely a hirdetés szerint „jobb verziót”, „fiatalabbat, szebbet, tökéletesebbet” ígér a felhasználójának. Így jön létre az egyszerre angyali és démoni avatárja (Margaret Qualley).

A legjobb férfi alakítás díját a zsűri Jesse Plemonsznak ítélte a görög Jórgosz Lánthimosz angol nyelvű A kegyelem fajtái című szkeccsfilmjében nyújtott alakításáért. Az alkotást szeptember 19-én mutatják be Magyarországon.

A fesztivál hivatalos és párhuzamos szekcióiba beválogatott elsőfilmek közül a legjobbnak járó Arany Kamera-díjat Halfdan Ullmann Tondel norvég rendező Armand című filmje kapta, amelyet az Un certain regard (Egy bizony nézőpont) elnevezésű válogatásban mutattak be.

A rövidfilmes Arany Pálmát a horvát Nebojša Slijepčević The Man who could not remain silent (Az ember, aki nem tudott hallgatni) című filmje érdemelte ki.

Kiemelt kép: Sean Baker amerikai forgatókönyvíró, rendező a fesztivál fődíjával, az Arany Pálmával a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál záróünnepségét követő fotózáson (Fotó: MTI/EPA/Guillaume Horcajuelo)

Ajánljuk még