A Máté-passió Bach legnagyobb műve, amely nemcsak a protestáns egyházzenében, hanem az egyetemes zenetörténetben is felülmúlhatatlan csúcspontot jelent – áll az Operaház MTI-hez kedden eljuttatott közleményében. Mint írják, Bach halála után a feledésbe merült művet Felix Mendelssohn-Bartholdy fedezte fel az utókornak. A zeneszerző-karmester a romantikus előadói gyakorlathoz igazította a darabot, amelynek előadása nyomán kezdődött meg Bach újrafelfedezése. Ez előtt tisztelegve a Magyar Állami Operaház is a Mendelssohn-féle változatában tűzi műsorára a Máté-passiót 2013 óta M. Tóth Géza szcenírozott rendezésében, animációs vetítéssel kiegészítve.
A nagycsütörtöki, március 28-i előadás szólista szerepeit Najbauer Lóránt (Jézus), Megyesi Zoltán (Evangelista), Létay Kiss Gabriella, Fürjes Anna Csenge, Horváth István és Kovács István éneklik. A Magyar Állami Operaház Zenekarának, Énekkarának és Gyermekkarának közreműködésével megvalósuló hangversenyt Csiki Gábor énekkari karigazgató vezényli. A telt házas koncertre az előadás előtt két órával nyílik meg a lehetőség karzati állóhelyek váltására – emelik ki a közleményben.
Kapcsolódó tartalom
Mint írják, Wagner utolsó zenedrámája, a Parsifal, amelyet a szerző nem is operaként, hanem színpadszentelő ünnepi játékként fogalmazott meg, a világ csábításaitól és a bűnös vágyaktól való félelmet írja meg megváltástörténetbe ágyazva. Hőse,
Parsifal, tiszta, naiv hite által képes lesz rá, hogy megmentse a testi és lelki bajoktól szenvedőket, és a Grál, a Krisztus vérét felfogó szent kehely őrzőinek sorába lépjen.
Almási-Tóth András művészeti igazgató 2022-ben bemutatott rendezése nagypénteken, március 29-én és húsvét napján, 31-én Kovácsházi István (Parsifal), Kálmándy Mihály (Amfortas), Fried Péter (Titurel), Bretz Gábor (Gurnemanz), Kálmán Péter (Klingsor) és Szántó Andrea (Kundry) főszereplésével látható, az Opera Zenekart, Énekkart és Gyermekkart Michael Boder vezényli.
Kapcsolódó tartalom
Mascagni nevéről elsősorban a Parasztbecsület jut eszünkbe, pedig hasonlóan felemelő élményt nyújthat a címe által is sugárzást, ragyogást sejtető mise, amely a Gloriát helyezi a középpontba – emelik ki a közleményben. Mint írják, a szerző 1887-ben kezdte komponálni a művet, a munkafolyamatot azonban megszakította egy megrendelés: éppen a Parasztbecsületé. Nem csoda, ha a mise áradó dallamvilága, az érzelmes, romantikus ívek, a szinte drámai feszültségű pillanatok és az olykor személyes kamarahangzás helyenként a Parasztbecsületre emlékeztetik a hallgatót – olvasható a közleményben.
A nagyszombati, március 30-i és húsvéthétfői, április 1-jei esteken az énekkarra és zenekarra írt Messa di Gloria két szólista szerepét László Boldizsár és Kelemen Zoltán énekli.
Az est második felében a Parasztbecsület hallható, amellyel Mascagni váratlanul robbant be az operaéletbe. A húsvétvasárnap egy szicíliai faluban játszódó, tragikus végkimenetelű féltékenységi drámával Mascagni a verismo egyik fő művét alkotta meg: operájában mindennapi hősöket láthatunk, akik saját, fékezhetetlen szenvedélyüknek válnak áldozatává – írják a darabról.
A koncertszerű előadásban László Boldizsár (Turiddu), Gál Erika (Santuzza), Schöck Atala (Lucia), Kelemen Zoltán (Alfio) és Kálnay Zsófia (Lola) lép színpadra. A Magyar Állami Operaház Zenekarát és Énekkarát mindkét produkcióban Halász Péter első vendégkarmester vezényli.
A kép illusztráció. (Forrás: MTI/Máthé Zoltán)