Aktuális

Hallgassa vissza Orbán Viktor rádióinterjúját

Autósok, figyelem! Kombináljuk a fokozott figyelmet a megfelelő sebesség megválasztásával!

| Szerző: Dóka Boglárka
Nemcsak kezdők, de már a tapasztaltabb vezetők is, hogyha tehetik, néhány évente menjenek el oktató segítségével rossz időjárási körülmények között vezetni, hogy felkészüljenek az időszakra – tanácsolja vezetéstechnikai szakértőnk. Kapitány Tibor szerint a hidegebb hónapok közeledtével nemcsak az autónkat kell felkészíteni, hanem a vezetési szokásainkat is újra kell gondolnunk, hogy biztonságosan megérkezzünk célunkhoz.

A vezetéstechnikai oktató szerint az egyik legnagyobb kihívás az időjárási viszonyok gyors változása. Ősszel a korai reggeli fagyok, a köd és a lehullott nedves falevelek teszik csúszóssá az utakat. Télen a hó, a jég és az eső kombinációja még komolyabb próbatételt jelent.

Az utak sokkal veszélyesebbé válnak, hiszen a tapadás csökken, és a vezetők nehezebben reagálnak a váratlan helyzetekre.

A látási viszonyok megváltozása is gondot okozhat. Az őszi köd és a korai sötétedés, télen pedig a hóesés és a havas, jeges utak miatt a látótávolság drasztikusan csökkenhet.

A kép illusztráció. (Fotó: MTI/Varga György)

„A nap állása mindenféleképpen megnehezíti a vezetést. A munkába bemenetelkor, illetve munka után, hazafelé már alacsonyabban van a nap, mint nyáron. Ez befolyásolja, hogy mennyit látunk az útból, ezért ilyenkor a napszemüveg az egyik legfontosabb biztonsági eszköz az autóban még a hidegebb hónapokban is” – mondta Kapitány Tibor.

„Esős időben fontos, hogy az ablaktörlők minél jobb állapotban legyenek. Illetve indulás előtt mindenképpen töröljük le az autó ablakait, hogy tovább javítsunk a látási viszonyokon.”

A sofőröknek előre kell gondolkodniuk és tervezniük. Alkalmazzák a defenzív vezetést, vagyis kombinálják a fokozott figyelmet a megfelelő sebesség megválasztásával. Mindig tartani kell egy nagyobb követési távolságot, mivel a fékút csúszós útfelületen jelentősen megnő.

Ködben használjuk a ködlámpákat, de csak akkor, ha valóban indokolt. Esőben és hóban az egyik legfontosabb dolog, hogy elkerüljük a hirtelen manővereket.

„Az aquaplaning, vagyis a vízen való felfutás elkerülése érdekében mindig csökkentsük a sebességet, és kerüljük a mélyebb vízrétegeket” – tanácsolja az oktató, aki szerint a hidegebb hónapokban az egyik legfontosabb dolog a megfelelő abroncsok használata. A téli gumik nemcsak a havon és jégen, hanem alacsony hőmérsékleten is jobb tapadást biztosítanak.

A szélvédők pedig legyenek tiszták és jó minőségűek az ablaktörlők, hiszen ha nem látunk jól, nem tudunk megfelelően reagálni a közlekedési helyzetekre.

Felkészülés a télre

A kép illusztráció. (Fotó: MTI/Varga György)

A tél előtt az autót fel kell készíteni a hideg időjárásra. „Ellenőrizzük a fékrendszert, az akkumulátort és a folyadékszinteket. A hűtőfolyadék és az ablakmosó folyadék fagyálló legyen. A gumiabroncsok állapotát is rendszeresen ellenőrizzük,

amint a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken, érdemes téli gumikra váltani”

sorolta Kapitány Tibor, aki nemcsak kezdőknek, de a tapasztaltabb vezetőknek is ajánlja, hogyha tehetik, néhány évente menjenek el oktató segítségével rossz időjárási körülmények között vezetni, hogy felkészüljenek az időszakra. Az ilyen oktatások ára sokszor kevesebb, mint egy balesetet követő autójavítás, ráadásul emberi életeket is menthet.

„Ha havas vagy esős időben elakadunk, próbáljunk meg minél jobban láthatóvá válni: helyezzük ki az elakadásjelző háromszöget, kapcsoljuk be a vészvillogót. Hagyjuk el közvetlenül az autópályát a korlát átlépésével úgy, hogy ne sodorjuk magunkat veszélybe” – tanácsolta. „Ha nem tudunk elindulni, hívjunk segítséget. Legyen nálunk egy meleg takaró, mert ha hosszabb ideig kell várakozni, a hidegben gyorsan kihűlhetünk” – magyarázta az oktató, és végezetül azt tanácsolta, hogy a következők mindig legyenek az autóban télen:

  • jégkaparó és hókefe,
  • zseblámpa és tartalék elem,
  • takaró,
  • vészvillogó és elakadásjelző háromszög,
  • telefontöltő.

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: MTI/Balázs Attila)

Ajánljuk még