Aktuális

Sztrájk miatt megbénult Belgium második legnagyobb repülőtere, minden járatot töröltek

Játszani is engedd! – Elég a heti egy-két különóra

| Szerző: Nagy Szidónia
A mai gyerekek mindennapjai gyakran túlzsúfoltak, különórákra, edzésekre járnak. Ez a fokozott leterheltség sok esetben a pihenés és a játék rovására megy, ami hosszú távon a gyerekek mentális és fizikai egészségére is negatív hatással lehet. Szakértők szerint a mértékletesség és a pihenés fontosságát egyre inkább szem előtt kell tartani a fejlődésük érdekében. A hirado.hu Bojti Andrea gyermekpszichológust kérdezte a gyerekek iskolán kívüli foglalkoztatásáról.

A különóra kiválasztása vegyes döntés a szülő és gyerek részéről. Nekünk, szülőknek kell előzetesen mérlegelnünk, milyen opciókat tudunk biztosítani a gyerek számára. Nagyon fontos: csak két-három lehetőséget kínáljuk fel. A kitartáshoz pedig elengedhetetlen, hogy érdekelje a kicsiket az, amit csinálnak” – mondta a hirado.hu-nak a különórákról Bojti Andrea, aki szerint gyakran előfordul, hogy a szülők túlságosan leterhelik gyermeküket, és nem jut elég idő a szabad foglalkozásra, játékra, amely a fejlődéséhez szükséges.

„Látni kell, hogy hol van az a pont, amikor a gyerek elfárad” – figyelmeztetett a gyermekpszichológus, hozzátéve, hogy egy iskolásnak naponta három óra szabadideje van az iskola mellett, minden más ebből az időből vesz el. Ezért elegendő, ha hetente egy-két különórára jár a kisdiák.

Csak az alapokat

És hogy el kell-e kezdeni a nyelvtanulást óvodáskorban? A hagyományos értelemben vett nyelvtanulásnak nem sok értelme van óvodáskorban. Persze játékosan lehet ismerkedni a nyelvvel, de ez még nem jelent tanulást.

„A gyerekkori nyelvtanulásnak akkor van értelme, ha nyelvi pedagógus oktatja, vagy külföldön élnek, és ott tanulja meg a nyelvet. Kevésbe mérvadó, ha óvodai környezetben angolul játszanak és énekelnek a gyerekek” – vélte a gyermekpszichológus, aki újra megerősítette: ügyelni kell rá, hogy a kötelességek mellett elegendő idő jusson a játékra.

A kép illusztráció. (Fotó: MTI/Komka Péter)

Ne erőltessük!

Bojti Andrea szerint az is nagyon fontos, hogy ha már a kezdéskor egyértelmű jelét látjuk annak, hogy sírnak, tiltakoznak a különórán vagy a különóra ellen, azonnal emeljük ki őket ebből a közegből.

„A dilemma ott kezdődik, ha eleinte motiváltak, majd hirtelen történik egy visszaesés” – mondta a szakember, aki ilyenkor mindenképpen bevonná a pedagógust vagy az edzőt, és közösen megkeresné a probléma forrását. Ha a probléma néhány hét után sem oldódik meg, nem szabad tovább erőltetni a foglalkozás megszerettetését.

„Amennyiben a gyermeknél kimerültséget, fokozott alvásigényt, fej- vagy hasfájást, hangulatingadozást és ingerlékenységet tapasztalunk, érdemes szakemberhez fordulni segítségért” – tette hozzá.

Koordinált mozgás

Egészen más a helyzet azoknál a gyerekeknél, akiket valamilyen zavarral (például figyelemzavar, hiperaktivitás) diagnosztizáltak. Számukra a fejlesztési tervet jó, ha egy szakember állítja össze, melynek része lehet a sport is. Legyen szó küzdősportról vagy falmászásról, ami támogatja a fejlesztést.

„A falmászás segíti a koncentráció növelését, mivel nagyon összeszedetten kell irányítani a kezet és a lábat” – mondta a gyerekpszichológus.

A kiemelt kép illusztráció. (Fotó: MTI/Marjai János)

 

Ajánljuk még